AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Glazen paleizen
34
Zo reed ik gisteravond laat vanaf Schiphol huiswaarts. Dan passeer je heel wat van die grote dealerpaleizen langs de snelwegen. Langs de ring van Amsterdam huizen Lexus, BMW en Mini gebroederlijk naast elkaar. Een mooie zichtlocatie en in dit geval ook op een voor de dealer strategische plek. Toch heb ik bij sommige andere zichtlocaties zo mijn bedenkingen. Waarom willen die dealers zo graag langs een grote snelweg zitten? De meeste klanten wonen immers in verderop gelegen steden en dorpen en zullen dus altijd een flink stuk moeten rijden voor een dealerbezoekje. En zullen dat daardoor misschien ook minder snel doen. Iemand die onderweg is van Amersfoort naar Zwolle en in de buurt van Nijkerk een Renault-dealer passeert, zal hoogstwaarschijnlijk niet de volgende afslag nemen voor een bakje koffie en een proefrit in een belastingvrije Twingo. Nee, die auto koopt hij of zij bij de dealer in de buurt. Een vooraf opgespoorde occasion of interessante aanbieding zou de reden kunnen zijn om de snelweg te verlaten, maar anders gaat het gewoon verder van A naar Z. De enige partijen die in mijn ogen voordeel lijken te hebben van een showroom langs de snelweg zijn de importeur en de fabrikant van het desbetreffende merk. Die profiteren van deze free publicity. En wellicht de dealer, vanwege het feit dat er meer ruimte is in en rond het pand.
Lees ook
Weblogs
Weblog Bas – Waarom een elektrische GTI een illusie is
Weblogs
Waarom de discussie over 100 km/h op Vlaamse snelwegen weer oplaait
Weblogs
Weblog Bas - Autonoom rijden komt dus wel
Weblogs
Weblog Ken - De Golf II GTI van de Rijkswacht is de coolste Belgische politie-auto ooit
Weblogs