Genieten van ex-Ford-merken

Volvo Concept Estate

Ik zie op de site een ontzettend brute Range Rover Sport. De Britten hebben 'm op originele wijze gecamoufleerd, en hinten alvast naar de ontzettend dikke R-S die op de bestickering al te zien is. Een tegenhanger van de Turbo-Cayennes, de X5 M en de ML 63 AMG. Ontwikkelen ze gewoon even. Omdat het kan. Jaguar Land Rover doet wat het wil. Eigenaar Tata vindt het allemaal goed, beide merken floreren meer dan ooit, er zijn geen boekhouders van een duf moederconcern dat roept dat het allemaal veel te veel ontwikkelingswerk kost.

En zo zien we de ene na de andere imagebuilder voorbij komen.O ja, deze week gaan we ook nog de eerste kilometers maken met de Jaguar F-Type Coupe. Jaguar Land Rover, helemaal opgebloeid sinds het weg is bij de Ford Motor Company. Is dat toeval?

De andere merken die begin deze eeuw nog eigendom waren van Ford doen het ook al zo lekker. Neem Volvo. O, wat waren we bang toen het merk in Chinese handen (Geely) kwam. Maar Volvo draait lekker. De modellen staan, de aandrijflijnen kloppen en zeker de Nederlandse Volvo-organisatie mag zich over dat laatste in de handen wrijven. Neem nou die nieuwe V40 D4, 190 pk diesel, in combinatie met 14% bijtelling! Dat moet wel een klapper worden.

Nog een succesverhaal? Kijk naar Mazda. Een groot modellengamma heeft de Japanse fabrikant niet, dat kan ook niet als je zo klein bent. Maar ze zijn wel lekker eigenwijs bezig. Terwijl bijna iedereen in autoland aan het downsizen is, kiest het voormalige, deels aan Ford gelieerde merk (Ford had ooit een derde van de Mazda-aandelen maar Mazda was geen onderdeel van de Premier Automotive Group) zijn eigen weg.

De huidige SkyActiv-motorengeneratie doet het met veel inhoud en een hoge compressieverhouding en daarmee haalt Mazda net zulke mooie CO2-cijfers. Er wordt inmiddels hard gewerkt aan de volgende generatie. Bovendien blijkt de kersverse 3 een voltreffer en ook de CX-5 heeft aan aandacht geen gebrek. Mooie auto ook, die voorname 6.

Vier merken die het warme Ford-nest verlieten en er goed voor staan. Moet ik het nog over Aston Martin hebben? Dat gaat misschien even wat minder, al ziet de toekomst er voor het exotische merk mede door de samenwerking met AMG zeker niet somber uit.

Ooit aan Ford gelinkt, maar nu zijn het bijna allemaal bloeiende merken die niet verplicht worden techniek met zustermerken te delen. Ik vind het hartstikke knap en geniet van al die diversiteit. Gelukkig maar, want eenheidsworsten in autoland zijn er al genoeg.

Lezersreacties (40)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.