Genieten van ex-Ford-merken
Ik zie op de site een ontzettend brute Range Rover Sport. De Britten hebben 'm op originele wijze gecamoufleerd, en hinten alvast naar de ontzettend dikke R-S die op de bestickering al te zien is. Een tegenhanger van de Turbo-Cayennes, de X5 M en de ML 63 AMG. Ontwikkelen ze gewoon even. Omdat het kan. Jaguar Land Rover doet wat het wil. Eigenaar Tata vindt het allemaal goed, beide merken floreren meer dan ooit, er zijn geen boekhouders van een duf moederconcern dat roept dat het allemaal veel te veel ontwikkelingswerk kost.
En zo zien we de ene na de andere imagebuilder voorbij komen.O ja, deze week gaan we ook nog de eerste kilometers maken met de Jaguar F-Type Coupe. Jaguar Land Rover, helemaal opgebloeid sinds het weg is bij de Ford Motor Company. Is dat toeval?
De andere merken die begin deze eeuw nog eigendom waren van Ford doen het ook al zo lekker. Neem Volvo. O, wat waren we bang toen het merk in Chinese handen (Geely) kwam. Maar Volvo draait lekker. De modellen staan, de aandrijflijnen kloppen en zeker de Nederlandse Volvo-organisatie mag zich over dat laatste in de handen wrijven. Neem nou die nieuwe V40 D4, 190 pk diesel, in combinatie met 14% bijtelling! Dat moet wel een klapper worden.
Nog een succesverhaal? Kijk naar Mazda. Een groot modellengamma heeft de Japanse fabrikant niet, dat kan ook niet als je zo klein bent. Maar ze zijn wel lekker eigenwijs bezig. Terwijl bijna iedereen in autoland aan het downsizen is, kiest het voormalige, deels aan Ford gelieerde merk (Ford had ooit een derde van de Mazda-aandelen maar Mazda was geen onderdeel van de Premier Automotive Group) zijn eigen weg.
De huidige SkyActiv-motorengeneratie doet het met veel inhoud en een hoge compressieverhouding en daarmee haalt Mazda net zulke mooie CO2-cijfers. Er wordt inmiddels hard gewerkt aan de volgende generatie. Bovendien blijkt de kersverse 3 een voltreffer en ook de CX-5 heeft aan aandacht geen gebrek. Mooie auto ook, die voorname 6.
Vier merken die het warme Ford-nest verlieten en er goed voor staan. Moet ik het nog over Aston Martin hebben? Dat gaat misschien even wat minder, al ziet de toekomst er voor het exotische merk mede door de samenwerking met AMG zeker niet somber uit.
Ooit aan Ford gelinkt, maar nu zijn het bijna allemaal bloeiende merken die niet verplicht worden techniek met zustermerken te delen. Ik vind het hartstikke knap en geniet van al die diversiteit. Gelukkig maar, want eenheidsworsten in autoland zijn er al genoeg.

Stephan Vermeulen
Coördinator Tests
Na 20 jaar bij AutoWeek zo’n beetje alles wel gedaan en meegemaakt. Sinds 2012 chef redactie maar streeft er nog altijd naar om tien procent van zijn werk te laten bestaan uit bezigheden met auto’s zelf. Da’s tenslotte toch de reden dat -ie dit werk is gaan doen. Passie voor auto’s van kleins af aan, spelde op zijn twaalfde testjaarboeken, kocht de eerste AutoWeek een paar dagen voor zijn dertiende verjaardag van zijn zakgeld. Jawel, dat ene nummer dat in januari 1990 voor een gulden in de winkel lag. De oorzaak van dat velen nog denken dat AutoWeek de eerste jaren altijd een gulden kostte, maar op de tweede stond toch echt een prijs van Hfl. 1,95! Dat hij twaalf jaar later zelf in dienst zou treden bij het autoblad had hij nooit gedacht. Na de middelbare school bracht de opleiding HEAO-economisch linguistisch, zeg maar een soort CE met extra aandacht voor vreemde talen, hem bij de BMW-importeur, en later die van Opel. Een carrière in de autobranche was het beoogde pad, maar het liep anders. Eind 1999 zocht een journalistiek bureau een autoredacteur, en zo kwam hij terecht in de autojournalistiek. Iets meer dan twee jaar later was daar de overstap naar AutoWeek. Tests, nieuws, bijdrages aan de occasionrubriek en een jaar later ook in bezit van een racelicentie. Twintig jaar bij een werkgever, het is iets dat niet meer van deze tijd lijkt maar sowieso is het werk door de jaren heen zo vaak veranderd dat je bijna geen jaar hetzelfde doet qua werk. En de veranderingen in autoland gaan momenteel sneller dan ooit, dus ook dat maakt de werkzaamheden anders. Sinds 2021 naast chef redactie ook coordinator online.