Genève: Italianen domineren mijn floppers
In 2009 was mijn bezoek aan de Autosalon van Genève een vreemde ervaring: de auto-industrie had zich ineens collectief voorgenomen om zich zo groen mogelijk te presenteren. Werkelijk overal drukten 'groene' modellen de normale auto's van de stands. Bij Volkswagen was het zelfs zo erg dat de nieuwe Golf GTI op de eerste persdag helemaal niet op de stand stond, omdat het hele Bluemotion-gamma alle ruimte in beslag nam.
Vorig jaar durfden fabrikanten weer meer de normale auto's te presenteren en dit jaar schieten ze een beetje door naar de andere kant. Terwijl ik hier in Hoofddorp me suf zat te tikken om het autonieuws zo snel mogelijk op de site te krijgen, vlogen de pk's me om de oren. Ook een huis-tuin-en-keuken concept als de A3 Sedan werd meteen maar met 408 pk gepresenteerd, alsof je de aandacht niet met minder vermogen kunt krijgen.
Even kort mijn toppers en floppers op basis van de persinformatie die ik voorbij zag komen:
Toppers
1 Alfa Romeo 4C. Ja, net als vorig jaar (Giulietta) staat een Alfa Romeo bovenaan mijn lijst. De 4C heet nog een concept-car, maar als Alfa Romeo deze schitterende auto inderdaad in productie neemt, dan wordt deze 4C de meest begeerlijke auto van 2012.
2 Volkswagen Bulli Concept. Volkswagen heeft geen compacte mpv in het gamma, en deze retromobiel zou het merk in het Meriva-segment meteen een topper geven. Bouwen, Volkswagen!
3 Suzuki Swift S-Concept. De vorige Swift Sport was een fantastisch rijdend karretje met hoge aaibaarheidsfactor, deze gespierde versie ziet er veel stoerder uit en met de rijeigenschappen zit het ongetwijfeld weer goed
4 Toyota FT-86 II Concept/Subaru RWD Concept: Potentieel ook de begeerlijkste auto's van 2012. Zouden hoger kunnen staan, ware het niet dat ik de rode FT-86 Concept mooier vind en de Subaru nog niet z'n definitieve lijnenspel prijsgaf.
5 Kia Rio/Kia Picanto: beide auto's tonen aan dat ze het bij Kia zeer goed begrepen hebben. Een leuk uiterlijk en toonaangevend op het gebied van uitstoot. De gevestigde orde kan maar beter een tandje bijschakelen, want de Koreanen (ook Hyundai) ontwikkelen zich in een razend tempo.
Floppers
1 Lancia Voyager. Het is wat flauw om een top vijf te vullen met producten van één merk, dus vandaar dat ik de ergste van de nieuwe Lancia's (ik heb het niet over de Ypsilon, die is best geinig) noem. Chrysler en Lancia liggen mijlenver uit elkaar op het automobiele spectrum en dat zelfs de modelnaam Amerikaans is, is al helemaal erg. Het concern dat de grote blikvanger van de show meeneemt, maakt dus tegelijkertijd de grootste blunder. Het kan raar lopen in autoland.
2 Fiat Freemont. Ja, ik kan het ook niet helpen, nog meer Fiat Groep. Het merk dat (terecht) trots is op de laagste CO2-uitstoot van het gamma komt met een kolos met 3,6-liter V6. Snappen jullie het nog? Ik niet.
3 Smart Forspeed. Ik hoopte dat Smart een ForFour Concept mee zou nemen, maar in plaats daarvan kwam het merk met een Crossblade-achtige. Juist nu was het belangrijk voor Smart om zich te profileren, en dit is dan ook een gemiste kans.
4 Ferrari FF. Ik heb (het blijft een bijzonder merk) hard m'n best gedaan om te wennen aan het uiterlijk van deze vierwielaangedreven (!) Ferrari en het is niet gelukt.
5 De Tomaso Deauville. Raar ding dat afbreuk doet aan het erfgoed van het mooie merk. Hmm, er staan wel erg veel Italianen in deze lijst van floppers... Gelukkig maakt de Alfa Romeo 4C heel veel goed.