Gelijkspel
Zeg leasejongens (en meisjes), hoe doen jullie dat toch? Kiezen, bedoel ik. Ik weet namelijk nooit wat ik moet zeggen als ik word aangesproken met de vraag wat voor een x-bedrag de beste deal is. Hangt voor jullie ook op financiële overwegingen waar ik minder kijk op heb, maar ik rijd lang genoeg in de branche rond om te weten hoe de kwalitatieve verhoudingen liggen. Helaas spelen de aartsrivalen steeds vaker gelijk en sta ik met de mond vol tanden.
Neem het D-segment. Voor een bedrag tussen de 35 en 40 mille gaat de strijd tussen VW Passat, Audi A4, Ford Mondeo, Mazda 6, Opel Insignia, Peugeot 508, Skoda Superb, Toyota Avensis; een 3-serie gaat net aan. De man die weet wat hij wil maar niet wat er te koop is kan ik nog een beetje helpen. Voor de ruimte en het ouderwetse comfort neemt hij de Skoda. Voor de afwerking de Audi of Passat. Voor het sturen de Mondeo en de BMW, voor zijn prestige de laatste, al weet ik niet of de Freude am Fahren optimaal bediend is met een instap-diesel. En denken dat je met een 3-serie de blits maakt is een ernstig misverstand. Voor je ego kun je zo'n business edition rustig laten staan, de halve wereld rijdt hem. Met mijn antieke Passat VR6 trek je meer aandacht. Die heeft niemand.
Wat doe je als de kleinste van het stel je ruim genoeg en premiumverheerlijking je vreemd is, als je Hollands broodnuchter een comfortabele gezinswagen zoekt? Anything goes, lezers. Het gemiddelde niveau is zo hoog dat ik in uw plaats tegen de baas zou zeggen: trek er maar eentje van het schap, in unirood en met handbak graag. Met het pistool op de borst zou ik waarschijnlijk voor de Mazda 6 kiezen omdat ik het een mooie en lekker rijdende auto vind, maar dat is meer een kwestie van smaak dan van uitzonderlijke kwaliteiten. Aan niet één auto in het middenklassepeloton kleven zulke substantiële nadelen dat ik er een negatief koopadvies aan zou verbinden.
Ik reed de Toyota Avensis met de 1.6 diesel, van BMW overigens. Die auto is hier nooit een hardloper geweest. Geen hybrides, geen bijtellingkanon, geen seks, geen prestige, ondanks zijn facelift 'etwas in die Jahre gekommen', zoals de Duitsers zo mooi zeggen. Nu dankzij de laatste fiscale verbouwing in de herkansing met 20% bijtelling. Saai? Vast. In alle vergelijkende tests van 2015 zou hij door zijn multimediale achterstanden of een ander smetje hekkensluiter worden. Erg snel is hij ook niet. Dan nog rijd je op topniveau stil en ruim 1 op 20. Ik zou de gulle gever op mijn knieën danken.
Na de topklasse, die voor verdere evolutie is verloren, zie ik ook in de lagere divisies het einde van de voelbare vooruitgang naderen. Met het C-segment gaat het qua gelijkspel hard dezelfde kant op. Zelfs aan de basis van de piramide is het tegenwoordig prima toeven. Mij zou je als leaserijder zonder kinderen rustig in een Hyundai i10 met airco mogen zetten. Ok, die heeft nog geen volledige led-verlichting. Daar zit nog groei.

Bas van Putten
Columnist/Schrijver
Bas van Putten is schrijver en columnist voor diverse kranten en tijdschriften. Zijn wortels liggen in de muziek, maar zijn hart gaat al jaren uit naar auto's.