'Geen emotie? Die journalisten moeten niet zeuren!'
Als McLaren met een feitelijke opvolger van de F1 komt, dan weet je dat er iets speciaals te gebeuren staat. Maar dat de MP4-12C zo veel los zou maken in de media, zullen weinig mensen gedacht hebben. 'Te weinig emotie', oordeelden meerdere andere buitenlandse media over de MP4-12C nadat ze 'm tegenover de Ferrari 458 Italia hadden gezet. En daarom de Ferrari lieten winnen.
Bij de opening van de eerste McLaren-dealer op het continent, die van de Ginion-groep in Brussel, kregen we dan eindelijk de gelegenheid om van McLaren zelf te horen wat ze daar van de kritiek op de auto vonden. De medewerker die ik eerst vroeg naar de aanpassingen die er volgens de Engelse pers aan de MP4-12C waren gedaan na de tests, liep met me naar de auto om mij de twee wijziginen te laten zien: "De journalisten vonden dat er te veel weerstand was als je de schakelflippers van je af duwde. Dat hebben we aangepast. Bovendien hebben we het geluid in alle modi (Normal, Sport en Track) heftiger gemaakt voor meer van die emotie waar je op doelt."
Echt interessant werd het echter toen ik met Design Director Frank Stephenson sprak. Hij was minder meegaand: "Sommige journalisten vinden blijkbaar dat een auto nogal lawaaiig en extravert moet zijn om 'emotie' te bevatten. Als zij dan meer 'emotie' willen dan wij bieden, vind ik niet erg. Dat is blijkbaar de keuze van sommige journalisten en concurrerende merken. Wij willen een ultieme allround supersportwagen bouwen, waarmee je zelfs comfortabel over slecht wegdek kunt zoeven. En tegelijkertijd moet je bloedsnel over het circuit kunnen gaan. Onze race-ingenieurs weigeren genoegen te nemen met compromissen, zoals je elders in de auto-industrie vaak ziet. "
Sommigen zullen het arrogantie noemen, maar werkelijk alle aspecten van McLaren ademen inderdaad een bijna beangstigend perfectionisme uit. De dealer, de auto en natuurlijk ook de fabriek in Woking. En spreekt uit het vastbesloten nastreven van perfectie niet ook veel passie en -jawel- emotie? Welke supersportwagen ook je favoriet is, je kunt niet anders dan een diep respect hebben voor wat ze bij McLaren doen.
Lees in AutoWeek 35, die op woensdag 31 augustus in de winkel ligt, het complete verslag van de dealeropening in Brussel. Dan lees je ook een uitgebreider interview met Frank Stephenson. Daarnaast besteden we in het Videojournaal van aanstaande donderdag aandacht aan de opening van de McLaren-dealer in Brussel.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen