AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gassen in het buitenland
116
Afgelopen weekend reed ik vanuit ons vakantieadres in Beieren terug naar huis. Honderden kilometers Autobahn dus. Lekker doorrijden, zeker als je het tijdstip van reizen een beetje goed uitkient. Het grootste deel van de tijd rijd ik 's avonds. Het blijft immers lekker lang licht en na een uur of zes is het altijd heerlijk rustig op de Duitse snelwegen. De heenreis was trouwens overdag, op zaterdag 11 juli. Volgens deskundigen zou het die datum moordend druk worden in verband met de startende vakanties in delen van Duitsland. Niets van gemerkt. Soms kon ik meer dan een kilometer vooruit kijken zonder ook maar een auto te zien! De A7 van Kassel naar het zuiden was een verademing.
Wil ik het even hebben over het rijgedrag van de 'buitenlander'. Als Nederlanders zijn we vaak geneigd om daar een etiket op te plakken. Zo zouden Duitsers in de regel netjes rijden en Italianen juist weer niet. Nu ben ik in beide landen al heel veel onderweg geweest en kan zeggen dat die beweringen – in mijn ogen – niet kloppen. Over het algemeen dan. Zo vind ik de Italianen juist heel sociaal rijden. Er is veel oogcontact bij kruispunten en op snelwegen gaat men tijdig aan de kant als je met een stevig tempo op de linkerstrook komt aandenderen.
Op de Duitse Autobahn zou je er vanuit mogen gaan dat dat ook het geval is, maar de praktijk wijst opvallend vaak iets anders uit. Waar onze oosterburen de letters NL verklaren als Nur Links, zijn er daar ook heel wat lieden die een innige relatie lijken te hebben met het asfalt dat het dichtst bij de vangrail ligt. En inhalen zonder eerst even richting aan te geven blijkt ook een steeds verder uitbreidende epidemie te zijn. Net als richting naar links aangeven als jij net met 150 km/h komt aansnellen. Dank u! Of domweg invoegen en jou daarmee naar de andere strook dwingen.
Zijn er drie rijstroken, dan is de middelste doorgaans favoriet, zo blijkt. Ook als er verder geen verkeer op de weg is. Hoef je niet op te schuiven als je eens een vrachtwagen of bus tegenkomt. Nee, van het voorbeeldige rijgedrag dat vaak wordt toegedicht aan de bewoners van het land van de onbegrensde snelheden zie je in de praktijk niet veel terug. Wat zijn uw ervaringen met de automobilist over de grens? Of zijn we als automobilisten eigenlijk een universele soort en worden overal ter wereld dezelfde blunders begaan?