AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Ga maar fietsen
Bericht van de RAI Vereniging en Bovag worden de Kerncijfers Tweewielers 2007 gepresenteerd aan de media. Daaruit blijkt niet alleen dat Nederland in 10 jaar tijd er ruim twee miljoen fietsen bij heeft. Ook de vraag naar brom/snorfietsen steeg met 19 procent, maar wat het aandeel is van de elektrische fiets wordt niet genoemd. Vorig jaar werden er naar aanleiding van de Fiets RAI cijfers gepubliceerd over 2005. Toen was de belangstelling voor fietsen 'met elektrische trapondersteuning met 50 procent toegenomen tot 34.000 exemplaren.
Tegelijkertijd meldde de woordvoerder dat de elektrische fiets gepromoot moet worden, zodat er over een paar jaar 100.000 exemplaren op jaarbasis worden verkocht.
Tegelijkertijd meldde de woordvoerder dat de elektrische fiets gepromoot moet worden, zodat er over een paar jaar 100.000 exemplaren op jaarbasis worden verkocht.
Maar hier wringt een schoen. Niet fietsen, wel lekker milieuvriendelijk. Ehhh... pardon. Wanneer we even vergeten dat de accu moet worden geproduceerd en de stroom moet worden opgewekt, toch geen kleinigheid als het om belasting van het milieu aankomt, dan blijft altijd nog de vraag: wat doen we met de afgedankte accu's? Waar laten we die dingen?
Zo ver kijken we kennelijk niet vooruit.
Zo ver kijken we kennelijk niet vooruit.
In China hebben ze het probleem een paar jaar geleden al onderkend. Ik was daar in oktober 2005 en heb natuurlijk de 9 miljoen fietsen in Bejing gezien (naar het liedje van Katie Melua). Heb er zelf ook dagen gefietst en werd regelmatig voorbij getuft door Chinezen op elektrische fietsen. Toen had de Chinese overheid in ieder geval in de gaten dat er een enorm probleem begon te ontstaan. Als die elektrische fietsen niet meer elektrisch worden aangedreven, moeten de accu's ergens naar toe. Om er nu voor te zorgen dat er over een paar jaar wat dat betreft niet een verschrikkelijk grote accubelt ontstaat, heeft de regering besloten dat er in 2008 geen elektrische fietsen meer worden verkocht.
Iets om over na te denken, want dat geldt ook nog steeds voor de accu's van elektrische auto's als de Chevrolet Volt, die nu als hét milieuvriendelijke paradepaardje van General Motors door het leven gaat!
Plaats een reactie
Lees ook
Weblogs
Weblog Bas – Met de Copen naar Hamburg is spelen met je leven
Weblogs
Weblog Bas - Geef die kleintjes subsidie
Weblogs
Weblog Joas – Hoffelijk rijden: ga op les in de VS
Weblogs
Weblog Bas – Waarom een elektrische GTI een illusie is
Weblogs