Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Freude am Fahren

9
Freude am Fahren
Bas van Putten
  • Bas van Putten
  • Weblogs
31 maart 2007 om 11:26
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Wie Kamphues donuts heeft zien draaien met een Maserati Quattroporte zal me uitlachen. Toch is het waar: milieuvriendelijk vervoer heeft de serieuze aandacht van het PK-programmateam. Uiteraard is dat ook omdat we er als liefhebbers belang bij hebben. We wensen flora en fauna weliswaar het allerbeste toe, die Freude am Fahren mag er niet onder lijden.

Eindredacteur Ralph aan de telefoon: of ik 'die waterstof-BMW' wil uitproberen. Of ik dat wil. Ik zie die dingen al een eeuwigheid op beurzen staan, maar ermee rijden is een privilege van de happy few onder de autojournalisten. Ik hoor dat Balkenende, die onder werktijd wordt gereden in een BMW 760, inmiddels ook een proefrit in diens ozonvriendelijke broertje heeft gemaakt. Dat wordt dus rijden op stand. Kom hem wel even brengen, vraag ik Ralph, want ik zit met de kinderen.

Maandagmiddag rijdt productie-assistent Maarten voor met de Hydrogen 7. Duits kenteken, Clean Energy-stickers prominent op de flanken, verder op het oog een doodnormale 7-serie. Dik in het leer, lichtmetaal op vliegende schotel-formaat, pianolak op dashboard en deurpanelen. Alleen zit tussen achterbank en kofferbak - waar bijna niks van over is - een waterstoftank, die de Hydrogen een actieradius van rond de 200 brandschone H2-kilometers zou moeten geven. Daarna moet je weliswaar gewoon weer verder op benzine, het is toch weer een stapje in de richting van het groene paradijs. Als Femke Halsema dit eens kon zien: de eerste linkse BMW. Is-ie goed verzekerd?, vraag ik voor de zekerheid maar even. Jawel. En 't is verreweg het duurste voertuig dat PK ooit in bruikleen kreeg, weet Maarten. Tonnen en nog eens tonnen. Goed om te weten. Met een ietwat onbehaaglijk gevoel kruip ik achter het stuur. Een Seat opvouwen op Zolder is tot daar aan toe, een crash met de hemelblauwe waterstofbom zou de diplomatieke betrekkingen met het huis BMW ernstig kunnen schaden. Een vervelende bijkomstigheid is dat ik eigenlijk alleen wil weten of het ding nog als een echte BMW rijdt, en dat die doelstelling een stevige annex risicoverhogende rijstijl vergt. Bovendien rijdt Kamphues ook mee. Die gaat me vanaf de achterbank geheid zitten afzeiken over mijn stuurgedrag. Het laat zich raden wat er dan gebeurt. Ik krijg de zenuwen, ik rijd door rood of maak een voorrangsfout en boem; dat soort visioenen.

De zesliter V12, in die van Balkenende goed voor 440 pk, komt in de Hydrogen 7 niet verder dan 260 pk, waardoor hij met zijn 2360 kilo leeggewicht noodlottig afglijdt naar het prestatieniveau van een stevige middenklasser, al is een (begrensde) top van 230 km/ u niet iets om heel lang wakker van te liggen. De hoofdzaak is: je hebt niet het gevoel dat je ernstig tekort komt. De Hydrogen 7 rijdt als een volstrekt normale topklasser op BMW-niveau; onberispelijk. Doodstil is hij vanzelfsprekend ook.

Geen wonder dat de lijvige PK-chauffeur het wonderbaarlijke geheim van deze 7 na vijf minuten glad vergeten is en kalm sturend geniet van een perfect rijdende auto, terwijl de kale op de achterbank als een groot kind met de elektrische gordijntjes speelt.

Jammer dat je er in Nederland vrijwel nergens mee kunt tanken. Jammer van die bagageruimte. Jammer dat je met je Hydrogen niet in een parkeergarage mag. Maar ja, dit is wel een echte BMW. De BMW-rijder kan gerust zijn: die Freude am Fahren is gewaarborgd. Ga zo voort, BMW! Laat die milieujongens naar adem happen. Op naar de 300 pk, naar de eerste M5 Hydrogen. Red onze toekomst, make our days.

Bas van Putten

Bas van Putten

Columnist/Schrijver

Bas van Putten is schrijver en columnist voor diverse kranten en tijdschriften. Zijn wortels liggen in de muziek, maar zijn hart gaat al jaren uit naar auto's.

  • Twitter
9 Bekijk reacties

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Bas van PuttenLaatste blogs vanBas van Putten

  • Weblogs
    Stilte voor de stroomstorm

    Stilte voor de stroomstorm

    92
    • 31 oktober 2018
  • Weblogs
    Verouderde navigatiekaarten

    Verouderde navigatiekaarten

    67
    • 19 oktober 2018
  • Weblogs
    Zet dat kreng uit

    Zet dat kreng uit

    46
    • 4 oktober 2018
  • Weblogs
    Heksenjacht op diesel

    Heksenjacht op diesel

    156
    • 25 september 2018
  • Weblogs
    Elon Musk twittert

    Elon Musk twittert

    60
    • 28 augustus 2018

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek prijs en specificaties van een auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's op prijs en specificaties
  • Private Lease zoek de beste private lease deal
  • Occasions zoek een tweedehands auto

Meest actieve bloggers

  • Bas van PuttenBas van Putten (46)
  • Joas van WingerdenJoas van Wingerden (12)
  • Jan LemkesJan Lemkes (7)
  • Roy KleijwegtRoy Kleijwegt (4)
  • Frank JacobsFrank Jacobs (3)
  • Max VeldhuisMax Veldhuis (2)
  • Damiaan HageDamiaan Hage (2)
  • Marc KlaverMarc Klaver (1)
  • Stephan VermeulenStephan Vermeulen (1)
  • Joost BoersJoost Boers (1)

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden