AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
F1 nóg lelijker
Terwijl de ene na de andere autosportgigant omvalt – Honda vertrekt uit de F1, Subaru en Suzuki verlaten het WRC, who's next? – houdt het Formule1-circus de schijn hoog. Want het is op de diverse circuits in Zuid-Europa, waar de teams onverstoorbaar hun miljoenen verslindende wintertests afwerken, gewoon weer business as usual.
Gelukkig maar, want nu hebben we ruimschoots de tijd om te wennen aan de tranentrekkende vorm die de bolides komend seizoen aan gaan nemen. Wie had gedacht dat de reglementaire beperking van de aerodynamica zou leiden tot mooie, strakke lijnen, zoals begin jaren negentig, komt bedrogen uit. Oké, de overkill aan allerhande flapjes en vleugeltjes is verdwenen, maar de smalle, hoge achtervleugel en de brede voorspoiler trekken de boel compleet uit proportie. Vooral recht van voren zien de auto's, althans, zoals ze nu rondrijden, er werkelijk niet meer uit; die vleugel lijkt wel op een bumper van een indoorkart!
Maar goed, als de nieuwe aerodynamica uitpakt zoals bedoeld, dan wordt het makkelijker om vlak achter je voorligger te kruipen zonder daarbij gelijk alle neerwaartse druk te verliezen. En daarmee hopen de geleerden dat de inhaalmogelijkheden vergroot worden. Als dat zo is – waar ik aan twijfel, want de remzones blijven dankzij de herintreding van slicks net zo klein - hoort u mij niet meer zeuren. Maar tot de eerste race van start gaat, doe ik m'n ogen voorlopig maar even dicht.
Plaats een reactie
Lees ook
Weblogs
Weblog Bas – Met de Copen naar Hamburg is spelen met je leven
Weblogs
Weblog Bas - Geef die kleintjes subsidie
Weblogs
Weblog Joas – Hoffelijk rijden: ga op les in de VS
Weblogs
Weblog Bas – Waarom een elektrische GTI een illusie is
Weblogs