F1 nóg lelijker

BMW F1 2009
Terwijl de ene na de andere autosportgigant omvalt – Honda vertrekt uit de F1, Subaru en Suzuki verlaten het WRC, who's next? – houdt het Formule1-circus de schijn hoog. Want het is op de diverse circuits in Zuid-Europa, waar de teams onverstoorbaar hun miljoenen verslindende wintertests afwerken, gewoon weer business as usual.
Gelukkig maar, want nu hebben we ruimschoots de tijd om te wennen aan de tranentrekkende vorm die de bolides komend seizoen aan gaan nemen. Wie had gedacht dat de reglementaire beperking van de aerodynamica zou leiden tot mooie, strakke lijnen, zoals begin jaren negentig, komt bedrogen uit. Oké, de overkill aan allerhande flapjes en vleugeltjes is verdwenen, maar de smalle, hoge achtervleugel en de brede voorspoiler trekken de boel compleet uit proportie. Vooral recht van voren zien de auto's, althans, zoals ze nu rondrijden, er werkelijk niet meer uit; die vleugel lijkt wel op een bumper van een indoorkart!
Maar goed, als de nieuwe aerodynamica uitpakt zoals bedoeld, dan wordt het makkelijker om vlak achter je voorligger te kruipen zonder daarbij gelijk alle neerwaartse druk te verliezen. En daarmee hopen de geleerden dat de inhaalmogelijkheden vergroot worden. Als dat zo is – waar ik aan twijfel, want de remzones blijven dankzij de herintreding van slicks net zo klein - hoort u mij niet meer zeuren. Maar tot de eerste race van start gaat, doe ik m'n ogen voorlopig maar even dicht.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.