EV zero-emission?
Deze week stonden op de Ecomobiel 2016 beurs in de Brabanthallen weer meer EVs om te testen dan vorig jaar. Steeds meer fabrikanten gaan elektrisch. Er is ook al een flink aantal elektrische scooters en motorfietsen te koop, waaronder enkele futuristische. Zoals de m.i. ideale kruising tussen auto en fiets, de overdekte driewielige E-scooter, de 'E-ONE' met een soort straaljagercockpit, die in Katwijk wordt geassembleerd. De nieuwe Citroen funauto, de E-Mehari was er, waarmee je open in de regen kan rijden (met afvoerputjes) en de Tesla Model X. Ik heb erin gezeten, zelfs helemaal achterin op rij drie, alleen voor kinderen en getrainde gymnasten toegankelijk via een 'corridor' tussen de achterstoelen. Een blitse ruimteauto met z'n vleugeldeuren, maar met belachelijk brede banden (en overgewicht!) en een waanzinnig snelle acceleratie, wat niet helpt qua actieradius. Maar dat konden we nog niet uitproberen. Vraag is wel of je achterin niet ontzettend nat wordt als je tijdens een bui de gigantische vleugeldeuren omhoog klapt (weg dak). Voorlopig een mooiweer-auto, net als de Mehari? Zelfs een zware elektrische DAF was er te zien, omgebouwd door een Belgisch bedrijf. Naast E-bussen zijn er nu zware vrachtwagens op stroom met circa 1000 kg accu's en 100 km actieradius, prima inzetbaar voor stadsdistributie en in milieuzones. De elektrische auto is niet meer weg te denken, ik begin al een beetje fan te worden (zie mijn vorige column), ook al geloof ik niets van alle promo-praatjes.
De grootste leugen op Ecomobiel 2016 was dat EVs 'zero-emission' zijn. Ze hebben uiteraard geen uitlaat en vervuilen op leefniveau niet met de eigen uitlaatgassen en alleen via de centrales. Maar ze maken wel bandenlawaai en ze produceren ook ongezonde deeltjes/stof van de remvoeringen en van bandenslijtage (een recent ontdekte bedreiging van onze gezondheid vanwege de mogelijk kankerverwekkende componenten erin). Maar ook bij CO2 zijn EVs niet helemaal, zeg maar helemaal niet, 'schoon' of zero emission. Dat hangt af van de 'brandstofmix' van de elektriciteitscentrales en van het energieverbruik bij de produktie, marketing en distributie van die auto's. Let op: de EVs van deze wereld hebben voorlopig nog niet genoeg energie bespaard om alle energie te compenseren die t.g.v. de ontwikkeling en produktie (N.B. de accu's) en de indirecte energie en vliegtuigkilometers voor al die conferenties, beurzen en vergaderingen over introductie van EVs en voor de aanleg van laadpunten verbruikt is. Die centrales zijn in Nederland dankzij het zwalkende EZ-beleid en de macht van de fossiele stroomlobby en van de VVD voor ruim 90% fossil-fuelled ( stroom uit bruinkool - bij import - en steenkool en aardgas). Zelfs kernenergie is niet 'zero CO2'! Ook al heb je een dak vol PV, de stroom uit een laadpaal komt gewoon uit de grid en is >90% grijs. Een EV op 'zonnestroom' rijdt anno 2016 alleen boekhoudkundig op zonnestroom – tenzij je een gescheiden stroomnet op zon of wind hebt. De hooggeprezen 'groene' Tesla S van de pseudo-milieugoeroe Elon Musk rijdt in Nederland (met omgerekend 1 op 12 bij 130 km/uur) dus grotendeels op steenkool en gas en is qua CO2 niet beter dan een moderne diesel of mijn benzine-Xsara uit 2004 met 1 op 18 jaarrond. Dat noem ik geen vooruitgang qua klimaateffect. Ons hoge aandeel steenkool en gas zorgt er dus voor dat Nederland de in Parijs en eerder afgesproken CO2-emissiereducties per 2020 en het beoogde aandeel alternatieve energie niet haalt. Elektrische auto's met NL-sticker zijn niet 'schoon' of 'zero emission', zoals verkopers en belanghebbende bedrijven én het ministerie op deze beurs steevast beweerden. Alleen mijn fiets is zero emission – tenzij ik met de auto en de fietsen achterop ergens ver weg ga fietsen. Mij zul je dus nooit de term 'schone auto' meer horen gebruiken, want schone auto's bestaan niet.