AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Eindelijk leuk overnamenieuws van GM
25
Wat een leuk nieuws gisteravond! Saab komt in handen van het sportwagenmerk Koenigsegg en een stel Noorse investeerders. Daarmee is het merk na het losweken bij GM weer volledig Scandinavisch. Dit is het beste scenario dat ik me kan voorstellen.
De Saab-overname is een stuk hoopgevender dan het GM-nieuws tot nu toe. En dan heb ik het niet alleen maar over de ontwikkelingen in Amerika, maar ook de overname van Opel. Tuurlijk, Opel is in ieder geval niet meer in handen van de noodlijdende Amerikanen. Maar moeten we nu echt blij zijn met een overname door Magna en de Russen?
De Duitse fabrieken blijven open bij de gratie van de Duitse staatssteun, maar het is nu al duidelijk dat de fabrieken in Antwerpen en Luton sluiten bij een overname door het consortium sowieso al hun poorten. En ik zie geen reden waarom de nieuwe eigenaars op termijn niet nog veel meer productie verhuizen naar het goedkopere Oost-Europa.
Want volgens mij is Koenigsegg het merk dat Saab weer laat doen waar het 't beste in is: eigenwijze, innovatieve auto's maken. Als de Koenigsegg Quant concept-car een voorbode is van wat we uit Zweden kunnen verwachten, dan voorspel ik dat Saab in het komende decennium weer op veel leaselijstjes komt te staan.
De Saab-overname is een stuk hoopgevender dan het GM-nieuws tot nu toe. En dan heb ik het niet alleen maar over de ontwikkelingen in Amerika, maar ook de overname van Opel. Tuurlijk, Opel is in ieder geval niet meer in handen van de noodlijdende Amerikanen. Maar moeten we nu echt blij zijn met een overname door Magna en de Russen?
De Duitse fabrieken blijven open bij de gratie van de Duitse staatssteun, maar het is nu al duidelijk dat de fabrieken in Antwerpen en Luton sluiten bij een overname door het consortium sowieso al hun poorten. En ik zie geen reden waarom de nieuwe eigenaars op termijn niet nog veel meer productie verhuizen naar het goedkopere Oost-Europa.
Want volgens mij is Koenigsegg het merk dat Saab weer laat doen waar het 't beste in is: eigenwijze, innovatieve auto's maken. Als de Koenigsegg Quant concept-car een voorbode is van wat we uit Zweden kunnen verwachten, dan voorspel ik dat Saab in het komende decennium weer op veel leaselijstjes komt te staan.