AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Effe dimmen!
39
Vooruitgang is goed. Ik ben een groot voorstander van technische ontwikkelingen die onze auto's steeds beter maken en makkelijker om te bedienen. Gewoon volgens het aloude credo 'waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan'. Koplampen die bijvoorbeeld automatisch aangaan als het donker wordt, knipperlichten die uit zichzelf drie keer knipperen en ruitenwissers die uit zelfstandig vegen als er druppels op je voorruit liggen; helemaal niks mis mee. Maar er is één aspect van die vooruitgang waar ik maar niet aan kan wennen, om niet te zeggen dat ik er een hekel aan heb: de zelfdimmende binnenspiegel.
Wat een ondingen! Tijdens het rijden in het donker heb ik er een constant gevecht mee. Op één of andere manier dimt het apparaat altijd net niet precies zoals ik het hebben wil. Je zou zeggen dat de spiegel meteen flink dimt zodra de auto achter je met z'n koplampen in je beeld zit te vervelen, maar mijn ervaring is dat het altijd net even te lang duurt voordat hij in actie komt. Als er geen lampen in de spiegel schijnen, heeft het ding ook geen reden om te dimmen, dus staat hij als het ware gewoon op de 'dagstand'. Áls er dan een auto achter je komt rijden (en zijn lichtstraal dus in je spiegel priemt) krijgen je ogen – die immers ook zijn ingesteld op een donkere omgeving - eerst even de volle lichtlaag, voordat een elektronisch stroompje de spiegel minder laat weerspiegelen. Maar waarom blijft het ding 's nachts niet gewoon in zijn donkere stand staan? Nu word je iedere keer opnieuw gestoord als er iemand gezellig op je achterbumper komt zitten. Volgens de bedenkers zou je door een zelfdimmende binnenspiegel minder moe worden als je 's nachts rijdt. Amehoela, het ge-emmer met die apparatuur vind ik maar wat vermoeiend.
Ik snap ook helemaal niet wat de meerwaarde is van zo'n super-de-luxe binnenspiegel. Wat is er nou mis met zo'n standaard ding waar je even het schakelaartje omhaalt zodra je het nodig vindt? Dan heb je alles lekker in eigen hand, en zo'n 'ouderwetse' dimt toch altijd precies goed! Of is het tegenwoordig ook al teveel moeite om even de rechterarm omhoog te tillen zodat je de spiegel aan kunt passen? Of ben ik echt de enige die zo'n zelfdimmend stuk ellende liever kwijt is dan rijk?
Lees ook
Weblogs
Weblog Bas – Met de Copen naar Hamburg is spelen met je leven
Weblogs
Weblog Bas - Geef die kleintjes subsidie
Weblogs
Weblog Joas – Hoffelijk rijden: ga op les in de VS
Weblogs
Weblog Bas – Waarom een elektrische GTI een illusie is
Weblogs