Een paar jaartjes erbij voor de V50!

Volvo V50

Als ik er een zie rijden, en dat gebeurt gelukkig meerdere keren per dag, geniet ik ervan. Wat is de Volvo V50 toch een mooie, tijdloze stationwagon. Vanaf zijn aantreden in het voorjaar van 2004 ben ik er fan van. Die stompe neus, de lichte welvingen in de achterschermen en de lekkere achterkant. Je vergeeft 't 'm gewoon dat –ie vanbinnen best krap is. Wat wil je, met een bodemplaat die van de Ford Focus stamt. Dat het daarmee feitelijk een compacte middenklasser met kapsones is, heeft 'm qua verkopen nooit gehinderd. De eerste die ik reed was een vette T5. Snel, lekkere vijfcilinder, maar goede herinneringen koester ik ook aan de 2.0D. Een heerlijk smeuïg dieselblok van PSA en met de krachtigste viercilinder zelfontbrander is zo'n V50 nog serieus snel ook. Misschien wel de lekkerste V50 die ik ooit een week tot mijn beschikking had, was de D5 met handbak. Onderin veel soepeler dan de geblazen vijfcilinder benzine. We praten over lang vervlogen tijden waarin we nog over veel koppel en pk's schreven in plaats van over minder bijtellen en CO2-uitstoot.

Zie je een V50 van twee jaar of minder oud rijden dan is het doorgaans een bescheiden 1.6 diesel, of D2 moet ik eigenlijk schrijven. Een Drive, een auto die meelift op de 20 procent bijtellingshype. En ik moet zeggen, ook dan heb je gewoon een hele fijne auto. Omdat hij op zijn laatste benen loopt lekker compleet uitgerust en krachtig genoeg.

Maar dan komt straks de V40. De nieuwe vijfdeurs hatchback van Volvo. Samen met de komst van de V60, nu ruim een jaar geleden, betekent het dat de V50 met pensioen mag. Die twee überhippe V's moeten het wegvallen van de stationbroer van de S40 op kunnen vangen maar bij mij blijft er straks, wanneer hij uit productie gaat, ongetwijfeld iets knagen. Die twee nieuwkomers zijn wel erg gladde jongens, de V50 heeft nog iets robuusts over zich. En dat past zo goed bij Volvo. Misschien een idee om 'm à la Skoda Octavia Tour, nog een paar jaar als budget alternatief in productie te houden? Alleen als 2.0 benzine en 1.6 diesel, geen fratsen, geen ingewikkelde techniek, gewoon omdat het kan! Productieplek komt er vrij in Uddevalla, zodat de V50 een paar jaar aan zijn carrière vastplakt en zijn loopbaan als echte Zweed kan afsluiten in plaats van als halve Belg. Weet zeker dat ze 'm in Born ook met open armen ontvangen.

Lezersreacties (76)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.