Een paar ideetjes voor de spitsheffing

Het drukken van eurobiljetten | Foto: ANP
De kilometerheffing hangt als een Zwaard van Damocles boven ons hoofd. En in het bijzonder boven mijn hoofd. Als ik onze taks-o-meter gebruik, blijkt dat een ritje in de taxi straks goedkoper is dan wanneer in mijn kilometers maak in mijn onlangs aangeschafte tien jaar oude, bovengemiddeld gemotoriseerde middenklasser (238 gr/km).
Hoewel die in de bloei van zijn leven is en nog jááren meekan, ziet het er naar uit dat dit duurzame consumptiegoed in het kader van het milieu voortijdig op de schroothoop belandt. De overheid gaat 'm onbetaalbaar maken. Als ik de reacties om me heen hoor, moet half Nederland voortijdig aan een nieuwe auto. Het is me dan ook meteen duidelijk waarom brancheorganisaties Bovag en RAI voor die vreselijke heffing zijn.
Het bedrag dat we gaan betalen voor de spitsheffing, moet nog worden bepaald. Het ergste moet dus nog komen, vermoed ik. De manier om die te heffen, heeft hier rond de lunchtafel al een paar leuke ideeën opgebracht. Wat denkt je ervan als we de heffing als volgt – hoe zeg je dat netjes – differentiëren.
Auto's die op naam staan van 65-plussers gaan in de spits minimaal het dubbele betalen. De oudjes hebben immers niets te zoeken tussen het woon-werkverkeer en maken de file alleen maar nodeloos lang. Vertrek maar een uurtje later. Ideetje nummer 2: Opel Agila's moeten worden aangeslagen voor minimaal vijftien euro per kilometer, omdat ze per definitie altijd vooraan in de file rijden. Bij zo'n woekertarief voor Agila's zullen de opstoppingen verdwijnen als sneeuw voor de zon. Wedden?
Linkshangers kunnen natuurlijk met het kastje worden gedetecteerd. Die worden extra aangeslagen omdat ze tijdens de drukte in hun eentje meerdere banen bezet houden en dus de wegcapaciteit nodeloos klein maken.
Het meest lumineuze idee komt tot nu toe van één van de videomannen. Wanneer het in de spits te lang duurt om een bepaald traject af te leggen, vervalt de spitsheffing. Anders staan we alsnog betaald in de file. En heeft Den Haag niet beloofd dat dit zeker niet de bedoeling is van de nieuwe tarifering? Wedden dat het met het DDR-kastje mogelijk is te meten hoe lang je over een afstand doet?

Lezersreacties (99)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.