AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Een nieuwe website geboren
51
Het is een lange bevalling geweest, maar deze week is de nieuwe AutoWeek-site eindelijk van de band gerold. Om in autotermen te spreken, geen enkel schroefje is hetzelfde.
In april 1997 ging AutoWeek voor het eerst online. Toen met een eenvoudige website als uithangbord voor het blad. In april 2000 ging de volgende fase in, een website die op eigen benen stond waar ook écht wat te vinden was. Deze versie is door de jaren verder geëvolueerd tot wat u de laatste jaren gewend bent geraakt: heel veel informatie in een wat drukke verpakking. Ondanks regelmatige restylings was de basis al 8 jaar oud. We begonnen tegen steeds meer beperkingen aan te lopen. Het internet heeft immers in die jaren ook niet stilgestaan. Kortom, de website was toe aan een grondige vernieuwing.
Maar waar begin je?
Eind 2007 zijn de eerste voorzichtige schetsen gemaakt. Maar voor we zijn begonnen met bouwen hebben we eerst een aantal onderzoeken gedaan onder de bezoekers. Een aantal vaste bezoekers is zelfs uitgenodigd voor een interview. De input hieruit is zoveel mogelijk meegenomen bij de ontwikkeling. Meest gehoorde commentaar, ongelooflijk uitgebreid die site, maar ook lastig iets in te vinden en navigeren. Op het begrip 'usability' scoorde de oude site niet geweldig. Een betere usability is dan ook het uitgangspunt geweest. Zie het als bij een auto. Als u de auto kent, weet u alle knoppen blindelings te vinden. Maar stapt u voor het eerst in een auto dan is het toch altijd even zoeken waar het knopje van de airconditioning en het licht zit.
In maart van dit jaar zijn we aan de slag gegaan. Na 2 maanden bouwen zijn de eerste onderdelen onderworpen aan een usabilitytest. Proefpersonen werden live geobserveerd bij de bediening van de website. Zonder in details te treden, kan ik zeggen dat dat voor ons tot verrassende nieuwe inzichten heeft geleid.
Daarna begon het werk pas echt. Alle pagina's en applicaties konden met de input uit de tests nu in vrijwel definitieve vorm worden gebouwd. Begin november hebben we de site voor het eerst als beta-versie opengesteld. Wellicht heeft u afgelopen maand al een kijkje genomen. Dit leverde ook weer veel respons op die we voor een deel nog konden meenemen.
En dan deze week de definitieve lancering. Voor ons een spannende gebeurtenis. Wij kijken al bijna een half jaar tegen het nieuwe design aan, en zijn er al lang aan gewend geraakt. Maar hoe u zou reageren was natuurlijk afwachten. De mailbox zat de laatste dagen behoorlijk vol. De meeste positief beginnend, met vaak een 'maar' aan het eind. Die 'maar' sloeg dan meestal op iets wat niet goed functioneerde. De meeste van die probleempjes zijn inmiddels opgelost, maar als u nog een opmerking heeft kunt u de 'meld een fout' link gebruiken die helemaal onderaan deze pagina (alleen zichtbaar als u ingelogd bent).
Tja, en en wat is er dan allemaal nieuw. Teveel om op te noemen eigenlijk, maar ik zal een paar dingen noemen.
- Zoeken op kenteken
- Kostenberekening
- Uitgebreidere autovergelijker/autozoeker
- Uitgebreidere occasionzoekmachine
- Verbeterde BPM calculator
- Volledig vernieuwe MyAutoWeek omgeving waar u uw eigen of favoriete auto's in kunt opslaan, reviews aanmaken, weblogs schrijven, etc.
- Een alert-systeem die u via de mail op de hoogte houd van informatie over uw favoriete auto's
- Autoreviews die nu met meerdere bijdrages zijn uit te breiden
- Video's in een groter formaat
- Meer reageermogelijkheden op de site
- Vernieuwd forum
Als we iets beseffen, dan is dat dat deze site nog lang niet af is. En misschien wel nooit af zal zijn. We barsten nog van de ideeën. Velen daarvan zullen in de komende tijd geïmplementeerd worden.
Ook realiseren we ons dat het voor velen even wennen zal zijn. Een vertrouwde website zit toch opeens even heel anders in elkaar. Maar we zijn er van overtuigd dat dat wel goed zal komen.

Jan Renting
Columnist/schrijver
HOBBY’S: Fotografie, muziek, hardlopen en natuurlijk auto’s. EERSTE AUTO: Volvo 440, om al na enkele maanden plaats te maken voor een Volvo 480. DROOM: Nog eens deelnemen aan een echte autorace. EIGENAARDIGHEDEN: Ondanks dat ik werkzaam ben als IT’er en beroepshalve bijna elk archief kan digitaliseren, ben ik verzamelaar van oud papier, zolang het iets met auto’s te maken heeft. HOE GEKOMEN BIJ AUTOWEEK: Na m’n studie voor mezelf begonnen met CarBase op diskette en later op CD-ROM. Bij AutoWeek binnen gekomen om de CD-ROM’s online te zetten. Daar uiteindelijk maar een hele website om heen gebouwd. HUIDIGE WHEELS: Tesla Model 3, Porsche 986
Lees ook
Weblogs
Weblog Ken - De Golf II GTI van de Rijkswacht is de coolste Belgische politie-auto ooit
Weblogs
Weblog Bas - Onwil en onvermogen, de EV in Californië is ook een klassenverhaal
Weblogs
Weblog Ken – In jouw auto zitten waarschijnlijk Belgische luidsprekers
Weblogs
Weblog Jan - De Golf van nu
Weblogs