Een nieuwe M3: terug aan de top?

BMW M3
Hoezeer ik ook liefhebber ben van sportauto's, als ik echt één auto uit zou mogen kiezen zou het niet een rauwe supercoupé worden met meer dan 500 pk en een bumper zo laag dat je niet eens de parkeergarage in kunt rijden. Hier op de redactie kunnen wij er over meepraten, want de parkeergarage bij ons kantoor is de ultieme test voor de leefbaarheid in een auto: het gebeurt af en toe dat een exoot maar even buiten de garage wordt gezet, om een 'walk of shame' richting een importeur te voorkomen.
Maar de belangrijkste reden is al twintig jaar bij onze Oosterburen te vinden: de BMW M3. Waarom zou je jezelf kwellen op het gebied van gebruiksgemak als er een auto is waar je vier personen in kunt vervoeren, boodschappen kunt doen en tegelijkertijd in je vrije tijd stoom af kunt blazen op B-weggetjes of circuits? De BMW M3 was onverslaanbaar als ultieme allrounder en tijdenlang de wallpaper op mijn bureaublad.
Tijden veranderden echter en de concurrentie werd steeds beter. Audi wist met laatste generatie RS4 te doen wat ik voorheen onmogelijk had geacht: de BMW M3 van de troon stoten als mijn wallpaper-auto. De belangrijkste reden hiervoor is toch wel het vermogen: de RS4 maakt met zijn 420 pk gewoon gehakt van een M3 van de vorige generatie, die het met 343 pk moest stellen (heel toevallig 1 pk minder dat de S4). We hebben het dan even niet over de CSL met 360 pk, want die probeerde te veel een circuitauto te zijn, waardoor de all-round eigenschappen toch wat ondersneeuwden.
Maar BMW gaat terugslaan met de nieuwe M3, die net als de tweede generatie ook als sedan beschikbaar komt. Net als de RS4 met 420 pk, maar dan met achterwielaandrijving en naar verwachting een net iets puristischer rijgedrag. Naar verwachting, want de twee kemphanen moeten nog tegenover elkaar worden gezet. Het wordt voor mij in ieder geval de spannendste vergelijking in tijden. Moet ik mijn wallpaper binnenkort gaan vervangen of niet?

Lezersreacties (45)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.