AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Een liefhebber koopt geen Dacia
49
Als je het hebt over 'veel auto voor weinig geld', kom je op de markt voor nieuwe auto's automatisch bij Dacia terecht. Eerst was er de Logan en nu is er dan de hippere Sandero, die tegen vergelijkbare prijzen de harten van de budgetshoppers gaat winnen. Iedereen blij zou je zeggen, einde verhaal.
Maar wat mij betreft moet het maar eens afgelopen zijn met die overdreven Dacia-hype. De blinde keuze voor een Dacia gaat alleen op als je per se een nieuwe auto wilt hebben. Wie slim is, gaat ook nog even op internet zoeken naar gebruikte middenklassers met een vergelijkbare prijs. Een Ford Focus uit 2001 bijvoorbeeld met net 30.000 kilometer op de teller en 100 pk zestienklepper onder de kap en sinds z'n geboorte de best rijdende auto in z'n klasse. Om maar mijn eigen favoriet te noemen, op internet kun je ook honderden Astra's/Corolla's/Golfjes/Méganes/147's vinden. Allemaal auto's die net iets spannender zijn dat het toch wat grauwe product uit het land van Dracula.
De Dacia Sandero is gebaseerd op 'beproefde' techniek, wat natuurlijk als voordeel heeft dat je niet voor rare verrassingen komt te staan. Aan de andere kant betekent het tegelijkertijd dat een nieuwe Sandero technisch niet veel beter bij de tijd is dan de alternatieven die ik noem. Daarnaast bezorgt het interieur van een Dacia me minder plezier dan dat van een eerste generatie Focus. De Dacia is met andere woorden de beste keuze voor de rechtlijnige, rationele nieuwkoper, een auto als de Focus is er voor de iets verder kijkende autokoper met een groter autohart.
Maar wat mij betreft moet het maar eens afgelopen zijn met die overdreven Dacia-hype. De blinde keuze voor een Dacia gaat alleen op als je per se een nieuwe auto wilt hebben. Wie slim is, gaat ook nog even op internet zoeken naar gebruikte middenklassers met een vergelijkbare prijs. Een Ford Focus uit 2001 bijvoorbeeld met net 30.000 kilometer op de teller en 100 pk zestienklepper onder de kap en sinds z'n geboorte de best rijdende auto in z'n klasse. Om maar mijn eigen favoriet te noemen, op internet kun je ook honderden Astra's/Corolla's/Golfjes/Méganes/147's vinden. Allemaal auto's die net iets spannender zijn dat het toch wat grauwe product uit het land van Dracula.
De Dacia Sandero is gebaseerd op 'beproefde' techniek, wat natuurlijk als voordeel heeft dat je niet voor rare verrassingen komt te staan. Aan de andere kant betekent het tegelijkertijd dat een nieuwe Sandero technisch niet veel beter bij de tijd is dan de alternatieven die ik noem. Daarnaast bezorgt het interieur van een Dacia me minder plezier dan dat van een eerste generatie Focus. De Dacia is met andere woorden de beste keuze voor de rechtlijnige, rationele nieuwkoper, een auto als de Focus is er voor de iets verder kijkende autokoper met een groter autohart.
Lees ook
Weblogs
Weblog Ken – In jouw auto zitten waarschijnlijk Belgische luidsprekers
Weblogs
Weblog Jan - De Golf van nu
Weblogs
Weblog Ken - Wallonië komt met aangepaste autobelasting die anti-SUV en anti-EV is
Weblogs
Weblog Ken: waarom de kritiek op trajectcontroles steeds luider wordt in Vlaanderen
Weblogs