
Polestar 2 BST edition 230: kleinere oplage, zelfde idee
De Polestar 2 BST edition 230 lijkt sterk op de eerdere Edition 270, maar er komen er wel...
en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Ook volgend jaar geen salon van Genève, las ik. Begin van het einde? Het ging al zo lekker in die branche. Steeds meer afzeggingen van grote merken. RAI weg, IAA op zoek naar een nieuwe thuishaven. Dit wordt een lange sterfscène en de verklaringen kennen we; internet en kostenplaatjes. Maar volgens mij is de echte oorzaak overkill.
We hebben een wereld gecreëerd waarin het uitzonderlijke te gewoon is geworden. Waarom zou je in Genève met je supercar gaan staan als er twee stands verder eentje staat met 200 pk meer? Of, door de ogen van de klant bezien: wat is de aantrekkingskracht van een sportwagen voor de doodgewone zakenrijder met een 300 pk plugin hybride van Opel onder zijn kont? Wat zou je dwepen met een AMG als jouw Model 3 net zo hard trekt? Die Chiron op de Bugatti-stand? Leuk, maar je zult er toch nooit in rijden. Het is een abstractie. Waarom zou je hem nog live willen zien, als je er via het schitterende beeldscherm van je i-Pad 360 graden virtuele rondjes om kunt lopen?
Een autoshow moet een droompaleis zijn. Dat zal het nooit meer worden. Snelheid en design zijn te gedemocratiseerd en we zijn veel te rijk. De permanente Range Rover- en Porsche-stands van vandaag zijn de PC Hooft en de Larense Brink. De autoshow had zin toen stijl- en scheurspektakel nog bijzonder was, dus toen we zelf niks hadden. Ik probeer me voor te stellen hoe het moet zijn geweest om in 1948 op de British Motor Show in Earl’s Court de eerste Jaguar XK 120 te zien, in de context van die schrale tijd al helemaal een droom op wielen. Of toen in het Parijs van 1955 de DS werd onthuld, een Star Trek-scène in een land vol Renaultjes, Eenden en Traction-Avants. Toen het bijzondere nog spectaculair was, toen je ogen te kort kwam om het ondenkbare te zien.
Ten slotte: er gaat niets boven fysiek contact. Hier logeerde afgelopen maand een knalgele Jaguar F-Type SVR met 575 pk. Het gekke is: In Frankfurt was ik er voorbijgelopen. Been there, done that. Twee keer de V6-versies gereden, twee keer vet genoten - next. Toen iemand vroeg wat me in de hedendaagse autocultuur het meest stoorde zei ik: het geouwehoer over design, vooral als het spraakmakend wordt genoemd. De SVR, zo fraai als hij is, is een case in point. Die is om mee te rijden, niet om naar te kijken. Wie hem alleen maar ziet, ziet niets. Nu mocht ik zelf weer eens de startknop indrukken, zelf het gaspedaal intrappen. Kreeg dat verdomde ding me toch weer in de greep. Genoten als een kind. O man, Terminator in Drenthe. Wat een verrukkelijke tyfusherrie van die waanzinnig zinloze V8! De hele buurt gewekt, alle GTI’s getraumatiseerd, geen bocht overgeslagen. Ik stapte als vijftiger in en als twintiger uit. Er gaat niets boven live. Nog tien jaar wachten, dan kunnen we er na betaling van een schappelijk bedrag op leeglopen. Dan zijn er toch geen beurzen meer. En zijn de Tesla’s nog steeds sneller, kreun.
Columnist/Schrijver
Bas van Putten is schrijver en columnist voor diverse kranten en tijdschriften. Zijn wortels liggen in de muziek, maar zijn hart gaat al jaren uit naar auto's.
De Polestar 2 BST edition 230 lijkt sterk op de eerdere Edition 270, maar er komen er wel...
Polestar-CEO Thomas Ingenlath laat de Polestar 4 zien en deelt direct een sneer uit aan Tesla-topman...
Er zijn in de Europese Unie in februari weer meer nieuwe personenauto's geregistreerd dan...
De Dodge Challenger dood? Niet voordat de Dodge Challenger SRT Demon 170 alle eerdere varianten...
Mitsubishi blikt met de XRT Concept vooruit op de nieuwe L200. De nieuwe Mitsubishi L200 wordt...
De Finse autobouwer Valmet Automotive schrapt tot 940 banen. Er komen te weinig bestellingen...
Dacia komt in 2025 met een SUV boven de Duster. Dat wordt de productieversie van de Bigster...
Het is over en uit voor de Rolls-Royce Wraith, maar niet voordat de Engelsen de coupé met...
Arie van der Meulen heeft een achttien jaar oude Mercury Grand Marquis met ruim 300.000 kilometer...
Dit is de Kia Concept EV5, een nauwkeurige vooruitblik op een nieuwe elektrische SUV onder...
Je zou zeggen dat het niet zo veel verschil uitmaakt wat je in het ruitenwisserreservoir stopt....
Hyundai houdt voor de veiligheid voorlopig vast aan fysieke knoppen. Pas als er volledig autonome...
De Fiat 500X wordt opgevolgd door een volledig nieuwe cross-over waar ook een elektrische...
Ik snap waarom de gemeente haast maakt. Die vreest een waterbedeffect. Eén wijk noordelijker...