Een BMW met voorwielaandrijving. Ja, en?
Er wordt heftig gediscussieerd over het feit dat de BMW 2 Serie Active Tourer voorwielaandrijving heeft. Een BMW met voorwielaandrijving, dat kan toch zeker niet? Wel, ik heb er geen problemen mee en ik ben ervan overtuigd dat er meer mensen zijn die er zo over denken. Bovendien: er zijn nog altijd genoeg BMW's met achterwielaandrijving te koop. Het is heel simpel: BMW is een onderneming die winst moet maken om op die manier de continuïteit van het merk te kunnen waarborgen. En dat doen ze niet onverdienstelijk. Dat vormde ook de reden om 31 jaar geleden een dieselmotor in een 5 Serie te hangen, terwijl toen de 'liefhebbers' misschien wel vonden dat die twee totaal niet samen gingen. Maar de tijd leerde ons anders. Bovendien: Porsche bouwt SUV's, om maar eens wat te noemen. En mede dankzij het succes daarvan blijft die fantastische 911 bestaan. Maar het kan nog gekker: de nieuwe Twingo heeft achterwielaandrijving!
Terug naar de aandrijving: er zijn heel wat BMW-rijders die niet eens weten dat hun auto achterwielaandrijving heeft. Echt! In het ergste geval monteren zij de sneeuwkettingen op de voorwielen om er vervolgens achter te komen dat dat niet zo'n heel erg goed idee was. "Schat, de achterwielen draaien nu wel, maar de auto komt nog steeds niet vooruit." En dan die voorwielaandrijving. Het mag dan nieuw zijn voor een BMW, het merk heeft er wel ervaring mee. Dan doel ik op de Mini. En iedereen die daar wel eens mee heeft gereden, weet hoe geweldig dit kleintje stuurt en op de weg ligt, waarmee BMW min of meer de poten onder haar eigen achterwielaangedreven stoel vandaan zaagt!
Maar niet alleen de Mini bewijst dat een voorwielaandrijver fantastisch kan rijden. De Renault Mégane RS is daar een nóg beter voorbeeld van. Nu zal de Active Tourer niet zo'n straf afgestemd onderstel hebben als die auto, maar ik heb er alle vertrouwen in dat BMW er alles aan gedaan heeft om er voor te zorgen dat ook deze auto inhoud geeft aan de slogan 'Freude am fahren'. En mensen die auto's als de Mercedes-Benz B-Klasse, VW Golf Plus of Ford C-Max rijden, kunnen vanaf nu ook bij BMW terecht, is de achterliggende gedachte van de Beierse autobouwer. Dus laat maar komen, die voorwielaangedreven Twee met driepitter.