Ecoknop?

Honda Ecological Drive Assist System
Binnenkort staat de nieuwe Honda Insight in de showroom. Leuk stukje techniek en, als het goed is, tegen een interessante prijs. En of je hybrides nu slim vindt of niet: de Japanners hebben domweg een voorsprong op dat gebied. Volkswagen of Peugeot bijvoorbeeld hadden natuurlijk allang zo'n ding moeten hebben. Combineer deze techniek met een zuinige 1.6 diesel en je rijdt zomaar tussen de 1 op 25 en 1 op 30. In concept zijn die auto's er al, maar blijkbaar is er nog niet zo'n haast om ze op de markt te brengen. Toyota en Honda hebben inmiddels al tien jaar hybride-ervaring. Goed, de nieuwe Insight dus. Bij het doornemen van de specificaties zie ik dat deze auto een Econ Mode kent.
Sorry? Die hele Insight is toch één groot ecoparadijs? Blijkbaar niet, want via die Econ Mode kun je er voor kiezen om extra zuinig te rijden. Dat zou hetzelfde zijn als een Power Mode op een Porsche 911 GT2. Daar zit je ook niet op te wachten. Je wilt altijd power! Of een ober die je vraagt of je het eten extra lekker wilt in plaats van gewoon smakelijk. Ja natuurlijk wil je dat! Of je hypotheekadviseur die vraagt of de rente wellicht iets lager moet. Dat soort dingen.
Als je een Insight koopt, wil je toch altijd zo zuinig mogelijk? En heeft dat geen prioriteit, dan trap je het gaspedaal dieper in om dat stoplichtsprintje toch nog te winnen. Zo simpel is dat. Volgens mij zit die Econ Mode tussen de oren van de bestuurder. Als hij of zij anticiperend rijdt, valt er met elke auto te besparen op de brandstofkosten. Daar heb je geen knop voor nodig.

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.