Eco-Leon
Vorige week maakte ik in een nieuwe Seat Leon 1.4 TSI FR met 150 pk, zesbak en brede winterbanden een lange rit door Oost-Polen. Na een stukje snelweg, waar bovenmodale Polen nu met 160 km/uur Autobahntje spelen, heb ik weer zeker 6 uur over provinciale en binnenwegen met 90 als limiet afgelegd. Dit jaar hoefde ik maar eenmaal af te remmen voor een tegenligger, ik hoefde niet meer de berm in voor suïcidale Polen – dat is vooruitgang. Wel moest ik door een lange botsfile een stuk over onverharde boerenweggetjes ('op zicht' om de modderplassen heen) omrijden, het soort DHZ omleiding wat zogenaamd zelfrijdende auto's niet kunnen nadoen. Komt Van den Acker nooit in Polen?!
Wat rijdt en zit deze Leon lekker, zo'n stuur geef je niet uit handen! Onderhuids is 't een Golf, alleen wat harder geveerd. Rijden en sturen doet ie scherp, stevig én soepel, de TSI kun je laagtoerig als een diesel rijden. Alleen het touchscreen in deze versie kan niet aan de Golf tippen; de Leon heeft wel een 'ecotrainer' programma met 'eco-tips'. Om de weg door dat programma te vinden, moet je eerst een parkeerplaats opzoeken, anders zit je zo op de verkeerde weghelft. Tot mijn verbazing ontbreekt de meest cruciale informatie in dat programma: het actuele/momentane verbruik. Zonder dat gegeven weet je niet of je wel echt zuinig rijdt en wat het verschil in verbruik is tussen meer of minder toeren en gasstand. Dat doet de boordcomputer van de Golf beter. Het gemiddelde en rit-verbruik toont die Leon wel standaard en dat bleek indirect óók leerzaam, want het toont aan dat korte ritten extreem veel brandstof kosten. Na de eerste km zakt het verbruik pijlsnel maar het overall gemiddelde, dat je pas na een uurtje warm rijden bereikt. Zo begon ik na de kouwe start - rustig rijdend - met 1 op 5 (20 l./100 km!) en ik eindigde met 4,7 l./100 km over de hele dag (EU-testverbruik is 4,9) en met 4,1 over een route met veel cruise control. De soepele turbomotor heeft aan 2000 toeren genoeg en trekt je overal doorheen; je hoort hem nauwelijks. Ondanks 150 pk is ie zuiniger dan mijn 2CV met 30 pk was! De meeste van die 150 paarden heb ik uiteraard op stal gelaten. Als je de beschikbare paarden wel gebruikt blijft er niets over van dat mooie testverbruik. Zo reed ik laatst in de Golf 1.0 TSI uit 'Downsizen in de praktijk' met een hoge en 400 kg zware trailer met zeekano's erachter. Van de 1 op 20 zonder trailer bleef 1 op 12 over en 1 op 10 als je met het verkeer mee accelereert, wat die driecilinder moeiteloos kan - ongelofelijk hoeveel verschil een turbo maakt in prestatie ... en verbruik.
De eco-tips in de Leon weken nogal af van de Nederlandse Nieuwe Rijden-tips zoals gebruikt in de Doeks-uut-Hasselt campagne (2005). Die zijn indertijd milieu-technisch onderbouwd met hulp van TNO, ze waren daardoor makkelijk te begrijpen en 'gedragsmatig' effectief. Ze waren rijtechnisch zo concreet mogelijk geformuleerd – i.t.t. de kreet 'rij zuinig', wat niks zegt want iedereen denkt dat ie zuinig rijdt. De Spaanse eco-tips zitten nog in de leerfase met Eco-tip 1 ('zacht rijden') en dat met 150 pk!? Tip 2 ('vroeg schakelen') is te vaag; 'opschakelen bij 2000 – 2500 RPM', de essentie van HNR*, was veel duidelijker. Eco-tip 3 ('natuurlijke kracht van motor gebruiken') is helemaal verwarrend, want is dat die 150 pk of het hoge koppel onder 2000 toeren? Deze eco-tips zijn goed bedoeld, maar Seat zit er qua duidelijkheid en dus effectiviteit flink naast. Met mijn gemiddeld 1 op 22 krijgt deze benzine Leon van mij wel het predikaat 'eco', want ik haalde probleemloos het testverbruik – in een Golf met 1.6 TDI sjoemeldiesel lukte me dat met gemiddeld 4,1 niet.
*op www.hetnieuwerijden.nl, waar Pon in auto-advertenties standaard naar verwijst, zijn de korte heldere HNR-tips uit de Doeks-campagne door de autobranche uitgebreid met heel veel tekst en aanvullende tips, maar zonder toerentallen te noemen, communicatief een gemiste kans!