Over lichtmetaal en laadvermogen
De importeur van Toyota heeft op wielengebied net weer even dat stapje extra gezet om klanten voor hun bestelauto's iets bijzonders te kunnen aanbieden. Dat zit zo: de Proace is standaard uitgerust met stalen wielen met een diameter van 16 inch (foto 6), die in de duurdere Professional-uitvoering worden gesierd met een kunststof sierdop (foto 5). Wil je een upgrade naar lichtmetaal, dan biedt de fabrikant zelf de mogelijkheid om voor het erg mooie, gepolijste 17-inch te gaan (foto 4). Maar dat is wel een investering van € 1.828 voor de wielen, waar vanzelfsprekend nog de grotere banden bijkomen; de dealer monteert een set Continentals 215/60R17 voor € 924. Kortom, mooi zijn is eventjes pijn lijden, in dit geval voor de somma van € 2.700 ex btw. Reken bovendien op een extra investering in extra dure winterbanden wanneer je die ook in 17-inch wil hebben. Of ga je de helft van het jaar op de stalen 16-inch wielen rijden? Over een verminderd veercomfort door de grotere wielen hoeft het hier niet te gaan; dat heeft de testpraktijk met een andere Proace (dubbelcabine) op juist dit lichtmetaal wel uitgewezen.
'Op eieren rijden'
Een prima alternatief is om de bestaande 16-inch banden te voorzien van lichtmetaal. Trek je die zomaar even uit een rek van de 'velgenboer' om de hoek? Neen! De Toyota Proace Compact heeft een laadvermogen van dik 1.100 kilogram voor de versie met de 1.6-motor en zelfs riant meer dan 1.500 kilogram voor de 2.0-versies. Tel dit bij de eigen massa van de bestelauto's op en je bent in het uiterste geval met 2.600 tot 3.100 kg onderweg. En da's echt teveel voor een doorsnee lichtmetalen wiel van een personenauto, waarvoor een draaglast geldt van pakweg 500 kg. Zou je daarmee gaan rijden, dan zullen ze gaan vervormen, hetgeen de term 'op eieren rijden' een geheel nieuwe lading geeft met alle gevaren van dien. Om precies te zijn moet het lichtmetaal voor de Proace minimaal 900 kg kunnen torsen. Bijna het dubbele dus!
Toyota kon derhalve niet grasduinen in de eigen magazijnen, en nam daarom de moeite om een aantal wielproducenten uit te nodigen om voor de Proace een eigen set lichtmetaal te ontwikkelen en vervolgens uitgebreid te testen. Het resultaat daarvan zie je onder de testauto: ze heten Arianna Titanium en komen in de maat 7Jx16. Dezelfde set is er ook in een heldere tint en heet dan Arianna Zilver. De standaardprijs voor de set is € 639 ex btw, wat bij gebruik van de standaardbanden (op de testauto Continental ContiVanContact in 215/65R16 C) een aanzienlijk lagere investering betekent ten opzichte van de fabriekswielen van 17 inch. Best de moeite waard, al was het maar om de Proace nog meer een eigen 'smoel' te geven. Het is trouwens raadzaam om aanbiedingen van dealers in de gaten te houden; om het moment van schrijven werd de hier getoonde set voor de actieprijs van € 250 aangeboden, inclusief vierseizoenenbanden en tegen inlevering van de bestaande wielen.

Jeroen Ekeler
Autojournalist
Jeroen Ekeler (1969) werkt al sinds 1991 als autojournalist, hét beroep waarmee hij zijn enthousiasme voor auto’s en taal kan combineren. Hij specialiseert zich als freelancer in bestelauto’s en klassiekers en is aan onder meer de titels van AutoWeek verbonden. Daarnaast is hij eindredacteur van AutoWeek en jurylid van de verkiezing Bestelauto van het Jaar.