Duur = lelijk

Lagonda concept
Dure merken moeten steeds meer rekening gaan houden met 'nieuwe' markten. Fabrikanten als Rolls-Royce, Ferrari en Aston Martin hebben een steeds grotere klandizie in landen als Rusland, China het India. Dat is natuurlijk goed voor de zaken en ik gun de mensen daar allemaal van harte hun mooie auto, maar er is één ding mis met het nieuwe publiek. Het heeft geen smaak.
Het gevolg van die nieuwe markten is dat de exclusieve fabrikanten nog moeten gaan aanpassen aan de slechte smaak van hun klanten. Een voorbeeld hiervan is de Rolls-Royce Phantom. Een auto met het silhouet van een Ford Transit met een enorme glimmende grille op de voorplecht. En neem een Maybach. Ben jij wel eens iemand tegen gekomen die 'm écht mooi vind? Die nieuwe Zeppelin is nog een graadje erger.
In de toekomst belooft het niet veel beter te worden. Persoonlijk ben ik me dood geschrokken van de concept car van Lagonda. Ze winden er geen doekjes om dat die speciaal bedoeld is voor de nieuwe markten. "Met een sportwagen kun je niet over slechte wegen rijden. Vandaar dat de Lagonda hoger op z'n poten staat," is de verklaring van Aston Martin bij het afschuwelijke ding.
En dan die nieuwe Mercedes SLS AMG. Daarmee zijn we eindelijk verlost van de SLR – die speciaal is gemaakt voor mensen met een slechte smaak. Wat we terug krijgen is waarschijnlijk minder erg maar nog steeds niet echt een getuige van geraffineerde smaak: er is namelijk gekozen voor vleugeldeuren. Nou vraag ik je! Een extra functie boven normale deuren kan ik niet bedenken. 't Is puur voor de patserigheid. In de straten van Moskou, Peking en Mumbai maak je er vast helemaal de blits mee, maar hier ga je natuurlijk volkomen voor schut als je voor een afgeladen terras je deur naar boven openslaat en met een grote gouwe Gukkie-bril op je gezicht naar buiten struikelt.

Lezersreacties (75)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.