Duitsers rijden echt niet beter dan wij!

Het is een veelgehoorde bewering op bruiloften en partijen, maar ook op deze site lees je er regelmatig over: 'Duitsers rijden veel beter dan Nederlanders'.

Volgens de welbekende Duitse humor betekent de afkorting NL op onze nummerplaten Nur Links; omdat wij altijd links zouden rijden, ook al is er rechts ruimte zat. Ook zouden Duitsers hun spiegels veel beter gebruiken en niet onverhoeds naar links schieten terwijl ze dreigen te worden ingehaald door veel snellere weggebruikers. 'Zij zijn immers wél gewend aan hoge snelheden'. En ten slotte zouden Duitsers zich ook veel keuriger aan snelheidsbeperkingen houden.

Dus jullie begrijpen, ik ging afgelopen vakantie vol goede moed op weg naar Scandinavië, want dan 'mocht' ik immers een kilometer of 700 over de Duitse autobahn rijden. Hoera!

Iets voorbij De Lutte de grens over, gaspedaal omlaag en de cruisecontrol op 160 km/h, onder de omstandigheden een mooie kruissnelheid. In de verte zie ik wel een auto met caravan rijden en daar weer achter zit een Renault Scénic. Ik rijd met ingeschakeld dimlicht, geef richting aan en ga keurig op tijd naar links. En ... nee toch, gaat die Scénic vlak voor m'n neus ook naar links, terwijl hij nog lang niet vlak achter de caravan zit. En geen gele nummerplaat met Nur Links-logo te bekennen. Wel een witte met een D. Van eh, Durchdrücken misschien?

Dat was teleurstelling nummer 1. maar ach, overal heb je kaf tussen het koren, dus mijn vertrouwen in de Voorbeeldige Duitse Automobilist is nog niet aangetast. Vol goede moed vervolgen we onze reis over de A eins. Maar al na een kwartier komt de tweede onaangename Überrasschung. Een oosterbuur in een Passat Variant is een vrachtwagen aan het inhalen. Dat mag, maar waarom doet-ie dat met een snelheidsverschil van circa 4 km/h? Met mij moeten een heleboel achteropkomende automobilisten sterk afremmen. Wanneer de Passat de truck eindelijk heeft gepasseerd en ik hem inhaal, kan ik het niet laten even bij de VW-bestuurder naar binnen kijken. Zit-ie te telefoneren met z'n Handy in de hand!

Nou ja, twee rotte appels op miljoenen Duitsers, wat stelt dat nu voor?

Kunnen we in het begin nog aardig opschieten, op een gegeven moment rijden we van Baustelle naar Baustelle en zijn de rijstroken verlegd en versmald. De maximumsnelheid varieert tussen de 60 en 80 km/h en soms geldt er een inhaalverbod, maar niet altijd. Voor me rijdt een grote Duitse camper, volgens mijn GPS-navigator met een gangetje van 67 km/h. Dat mag, de man heeft vakantie, alleen rijdt-ie zeker een meter van de rechtervangrail en overschrijdt-ie ruimschoots het midden van de rijbaan. Hierdoor kan er niemand meer links langs. Ik gun iedereen een camper, maar als je geen afstanden kunt schatten, huur dan gewoon een vakantiehuisje! Een knipperlichtje, claxon- en grootlichtsignaal kunnen het Durchhaltevermögen van deze grootkampeerder niet vermurwen en hij houdt stug zijn zelfbedachte veiligheidsmarge met de vangrail aan. Mijn vertrouwen in de Voortreffelijke Duitse Chauffeur begint nu toch wel een deukje op te lopen. En een Baustelle later loopt die schade nog verder op. Een angstige Volkswagen Touareg-rijder durft het niet aan om over de versmalde rijstrook een vrachtwagen voorbij te rijden. Gewoon Durchfahren, Hänsl!

Na deze Baustelle is er gelukkig weer alle ruimte, maar je mag er maar 100 km/h rijden. Dan krijgt de stoere SUV-bestuurder plotseling haast en scheurt hij er met hoge snelheid vandoor. Ja, ja, de heldenmoed van de SUV-rijder.

Maar ook komen we politie-agentje spelende, caravannende Duitsers tegen die de betekenis van onderborden niet snappen en medeweggebruikers er niet langs willen laten, evenals Bleifuß-Duitsers die al lichthupend zich een weg proberen te banen over een zeer druk traject. Hoezo verkeersinzicht? Dus ook onder onze oosterburen barst het van de verkeershufters en -klunzen, wat dat betreft voelde ik me er uitstekend thuis.

Waar die goede reputatie van Duitse automobilisten dan op gestoeld is? Volgens mij uitsluitend op indrukken, net als mijn persoonlijke mening. En hoe zit het met de feiten? Laten we eens kijken naar het aantal verkeersslachtoffers dat er per jaar in beide landen valt. Volgens de jongste statistieken komen er in Duitsland 45 personen per miljoen inwoners in het verkeer om, in ons land zijn dat er 32. Kortom, wij Nederlanders rijden gemiddeld veiliger. Onze irritante gewoonten van links plakken, bumperkleven, te langzaam rijden en te traag inhalen ten spijt. Ik heb dan ook geen flauw idee waar dat enthousiasme over de Duitse automobilist vandaan komt. Sterk overschat, net als de autobahn zelf, overigens.

Nee, voor echt nette en geduldige bestuurders moet je een stuk verder naar het Noorden. De grootste verkeershufters die je daar aantreft, zijn elanden, verantwoordelijk voor zo'n 45.000 ongevallen per jaar...

Lezersreacties (82)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.