Doelloze doseerinstallaties

Doseerinstallatie
Vrijwel elke dag vraag ik het me weer af. Wat is nou het doel van doseerinstallaties? Je kent ze vast wel, de verkeerslichten op opritten langs de snelweg die om de zoveel seconden op groen springen om één of twee auto's toegang tot de snelweg te verlenen. Rijkswaterstaat heeft een flink aantal van die zogenoemde TDI's (Toerit Doseer Installatie) gekocht van leverancier Siemens, waardoor we volgens de plannetjes allemaal sneller uit en thuis moeten zijn. De TDI's bepalen aan de hand van de tijd en de situatie op de weg (hoe druk is het?) hoe lang het duurt voordat een auto wordt toegelaten. Door een korte pauze in te lassen tussen de voertuigen, gaat het invoegen in theorie soepeler en staat er minder file.
In theorie inderdaad, want volgens mij bewijst de praktijk vaak anders. Zelf rij ik bijna elke dag langs de bekende flessenhals in de A4 bij Leiderdorp (van Amsterdam richting Den Haag) en daar staat sinds een aantal maanden zo'n doseerinstallatie. Halverwege het talud richting de snelweg worden we tot stoppen gedwongen, om enkele honderden meters verder op de hoofdrijbaan bij het overige blik aan te sluiten. Maar in mijn beleving schiet de installatie z'n doel voorbij. In de dagelijkse praktijk blijken er tot op de rotonde vóór de oprit wachtende auto's te staan, waardoor de doorstroming daar gehinderd wordt en irritatie merkbaar hoogtij viert.
Tweede probleem is de dosering: buiten de auto's vanaf de oprit komen er namelijk ook nog auto's vanaf de naastliggende parkeerplaats bij, waardoor je in werkelijkheid alsnog in groepjes van drie à vier auto's bij het invoegpunt aankomt. Invoegen gaat zodoende nog steeds niet soepel en volgens mij is het met de filedruk bij Leiderdorp – of de A13, of de A10, of... – niet beter gesteld dan vóór de plaatsing van de doseerinstallaties. In ieder geval is het nauwelijks merkbaar. Het enige 'voordeel' is dat er minder mensen een sluiproute (afritje af, opritje op...) pakken. Volgens mij hebben we hier dus alweer te maken met een verkeerstechnische kunstgreep die nauwelijks effect genereert, terwijl-ie ongetwijfeld meer geld kost dan goed voor ons is...

Lezersreacties (45)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.