Doe dat nou niet...
Mede dankzij de aanleg van meer asfalt en het creatiever gebruiken van de spitsstroken is de filedruk de afgelopen tijd flink gedaald. Goed, ook het feit dat autorijden door de astronomische benzineprijzen zo duur is geworden dat zelfs het leed dat openbaar vervoer heet een acceptabel offer is geworden zal helpen, maar toch. Aangezien ik elke dag van Hilversum naar Hoofddorp rijd, merk ik het verschil in de dagelijkse praktijk. Een paar jaar geleden was in de spits over de A1 bijzonder slecht voor je bloeddruk, tegenwoordig kun je redelijk doorrijden.
Toch is er nog genoeg ruimte voor verbetering, al dat asfalt is prachtig, maar als het niet efficiënt gebruikt wordt ligt het voornamelijk mooi te wezen. Bij een ritssituatie is het voor de doorstroming echt het best als automobilisten zo ver mogelijk doorrijden op de te verdwijnen strook alvorens in te voegen bij het overige verkeer. En ja, dan zijn de mensen die ver doorrijden vaak in het voordeel ten opzichte van de mensen die in de rij aansluiten, maar het staat iedereen vrij om die baan te gebruiken dus laat ik die mensen er aan het einde gewoon tussen. Gelukkig gaat ook dat steeds vloeiender, op enkele die hard ritskruisridders na lijken we elkaar gelukkig steeds meer te gunnen in het verkeer.
Totdat zich een situatie voordoet die buiten het gewone valt. Zoals vanmorgen een vrachtwagen die de draai op een kruising niet kan maken en dus het kruispunt blokkeert. Je zou denken dat iedereen, ongeacht de kleur van het voor hen relevante verkeerslicht, even zou wachten, zodat de chauffeur ongehinderd heen en weer kan manoeuvreren en zo snel mogelijk de boel kan deblokkeren. Maar dat gebeurt niet. Zodra het licht op groen springt, sjeest men drie meter naar voren en rijdt zichzelf, de vrachtwagen en het overige verkeer muurvast. Gevolg is dat de vrachtwagenchauffeur niet meer kan zien waar 'ie heen kan zonder iets te raken en er een gigantische file ontstaat. En dat begrijp ik echt niet, natuurlijk mag je volgens de regels doorrijden als je groen licht hebt, maar even wachten zou iedereen tijdswinst opleveren. Nou ben ik benieuwd hoe jullie je in de spits opstellen: eigen bolide eerst, of het belang van de doorstroming voorop?

Marco Gorter
Autojournalist
Studeerde Communicatie- en Informatiewetenschappen aan de Vrije Universiteit en kwam na een stage- en freelanceperiode in 2012 in vaste dienst van AutoWeek. Gefascineerd door de enorme hoeveelheid onderdelen die samen een auto voortbewegen. Is om die reden net zo geïnteresseerd in een Toyota Prius als in een Porsche 911. Vind de (geluids)beleving van snelheid belangrijker dan de harde cijfers. Wordt nog altijd een beetje droevig van coupé-SUVs. Niet alleen moderne auto’s kunnen rekenen op warme belangstelling, youngtimers en klassiekers zijn minstens zo fascinerend. Is van mening dat er geen excuus is voor zwarte wielen.