Dikke bakken-dilemma

Roland test Infiniti M tegen Mercedes E
Soms maak je als AutoWeek-redacteur vergelijkende tests waarbij het vrij eenvoudig is om een winnaar aan te wijzen. Ik wil niet zeggen dat de keuze dan bij voorbaat vast staat, maar sommige auto's kun je de overwinning rationeel bekeken niet ontzeggen. Aan de andere kant heb je zo nu en dan tests waar je jezelf van de ene mening in de andere stort. Op dit moment broed ik op eentje uit die laatste groep: de nieuwe Infiniti M37 neemt het in mijn test op tegen de Mercedes E350 CGI. Een strijd waarbij de wijzer niet zomaar vol overtuiging uitslaat naar één van de twee kanten.
Nee, de keuze is niet eenvoudig. Voor zowel de Duitser als de Japanner zijn genoeg argumenten te bedenken om je handtekening onder het koop- of leasecontract te zetten. Neem de Infiniti. Ik ben al sinds de tijd dat ik in de VS woonde (2002 en 2003, de eerste FX vierde toen net hoogtij in de States) fan van het merk. Infiniti's zijn meer dan luxe Nissans, het zijn inpalmende rij-auto's met een emotieniveau waar de naar perfectie strevende concullega's van Lexus nog maar van kunnen dromen. Mooie motoren, uitgebalanceerde onderstellen, fraaie technische snufjes. Bij de M37 is dat niet anders; de nieuwe luxesedan (zie het filmpje) heeft me overtuigd door z'n fijne rijgedrag, smaakvolle aandrijflijn, imposante voorkomen en de vele fraaie spullen die hij aan boord heeft. Wat een toffe auto om voor de deur te hebben! Bovendien voor een nette prijs, want met 71.400 euro voor een fully-loaded M37 S Premium ben je helemaal het mannetje.
En dan de Benz. Nog een merk waar ik een zwak voor heb. De E-klasse is een goed ontwikkelde, stevig gebouwde bak die duidelijk met een bepaald karakter (lees comfort) op de weg is gezet. Hij klopt tot in de puntjes. Zeker met de smakelijke zescilinder 350 CGI onder de ster is de E een auto waar je iedere dag met een dikke, tevreden glimlach in stapt. Maar aan de andere kant heb ik weinig kunnen ontdekken aan de E waardoor hij de Infiniti subiet achter zich laat. Het comfort staat inderdaad op een hoog niveau, maar de M37 is ook bepaald geen knetterharde rammelkist. De afwerking en ambiance zijn fabelachtig, iets waar de Infiniti ook heel redelijk scoort. De merkbeleving is duidelijk sterker, zeker met het uitzicht op de met ster bekroonde motorkap realiseer je je iedere kilometer dat 'je wel een Benz rijdt'. En ja, dat zie je waarschijnlijk terug zodra je de auto gaat inruilen... Maar er is één aspect dat me voornamelijk tegen de borst stuit. De testauto die ik in m'n beheer heb (een prachtige zwarte Avantgarde met AMG-pakket) moet – hou je vast – 92.000 euro kosten. Dat is ruim twintig mille meer dan de Infiniti, en dan heb je een redelijk uitgeruste versie zónder actieve cruise controle, rijbaanassistenten, parkeercamera's, klimaatcontrole-met-subtiele-bosluchtfunctie, en meer verwennerijen... Laat ik het zo zeggen: ik kan me voorstellen dat je die twintig ruggen in je zak houdt en je laat fêteren door de Infiniti-dealer, die zich moet bewijzen en dus het vuur uit z'n sloffen zal lopen voor z'n klant.
Vandaar nu mijn vraag in de categorie 'klankborden naar de lezer toe...' Infiniti of Mercedes-Benz: welke zouden jullie kiezen?

Lezersreacties (157)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.