Diesel hybride
Op de autoshow in Frankfurt laten de Duitsers zich van hun groenste kant zien. Het aantal studiemodellen met hybride-techniek is hartverwarmend. Jammer alleen dat de techniek in enorme SUV's zit, zodat het milieu er alsnog niet bij is gebaat. Zo is Audi trots dat de hybride Q7 een verbruik heeft van 1:8. Volgens mij heb je dan het idee achter hybride-auto's niet goed begrepen.
Nee, dan heeft Daihatsu het beter voor elkaar. Zij lieten met de HVS een guitig klein sportautootje zien met een bescheiden 1,5-liter motortje dat aan een elektromotor is gekoppeld. Kijk, dán heb je het over een laag verbruik gecombineerd met leuke prestaties. Laat die vernieuwde Copen maar zitten; en breng die HVS meteen maar op de markt, meneer Daihatsu. En natuurlijk was op Frankfurt de CrossTown, een hybride waarmee Smart laat zien het concept wel te begrijpen.
De reden dat er tot nu toe geen hybride auto's zijn die een elektromotor en een dieselmotor hebben, is dat er in Amerika bijna niet met diesel wordt gereden. De Prius en de RX400h zouden met een dieselmotor daar onverkoopbaar zijn. Dan valt er met deze auto's voor Toyota ineens geen droog brood meer te verdienen.
Volgend jaar denkt het Franse PSA-concern met een hybride auto met een diesel- en elektromotor te komen. Waarschijnlijk zullen de Peugeot Partner en Citroën Berlingo de eerste modellen zijn die ermee worden uitgerust. Ik denk dat een versie met een elektromotor gekoppeld aan de nieuwe 70 pk 1,4-liter HDI motor de 1:30 wel redt. Dan begint het hybride-verhaal eindelijk ergens op te lijken.

Nic De Boer
Autojournalist
Al van jongs af aan ben ik autogek en verslind ik autoblaadjes. Ik wist dus ook al vroeg wat ik wilde worden: het werken bij een titel als AutoWeek lag voor de hand. Mijn eerste klus bij AutoWeek was het bemensen van de nieuwsdesk. Saillant detail: het allereerste bericht dat ik ooit schreef, was de aankondiging van de prijzen van de CityRover – een auto die achteraf nooit is gekomen. Toch was het helemaal in mijn straatje want ik heb een voorkeur voor auto’s die buiten het normale vallen en een bijzonder verhaal hebben. Sinds enige jaren ben ik occasionredacteur en werp ik mijn op als Beschermheer van de Roestplek. Moderne auto’s vind ik weldegelijk interessant maar een auto die al een tijdje ‘geleefd’ heeft, zegt me een stuk meer. Mijn eerste auto was een Citroën ID19B uit 1969. De nieuwste auto die ik ooit kocht, is uit 2002 en de kans is maar heel klein dat ik ooit een auto van later datum aanschaf.