De verschraling

Saab-stand in Leipzig | Foto: ANP/EPA
Het ziet er nu toch echt naar uit dat Saab gaat verdwijnen. Daar kun je rouwig om zijn. Maar laten we eerlijk wezen: het merk had al enige jaren geen toegevoegde waarde meer, al zag de nieuwe 9-5 er zeer appetijtelijk uit.
Ik ben treurig om het verdwijnen van het merk omdat de verschraling in autoland ermee een feit is. Als eigenzinnige autobouwer, die 100.000 stuks per jaar bouwt, is in deze wereld geen plek meer voor jou. Let maar op. Het bestaan van Lancia hangt ook al een hele tijd aan een zijden draad en geen merk is zo gemakkelijk te saneren als Seat. De modellen op de productielijnen in de enige fabriek in Martorell hoeven alleen maar te worden ingeruild door andere VW-producten. In 2011 luidt de Audi Q3 het begin van het einde in voor Seat.
Over enige tijd ziet de autocatalogus er net zo uit als een winkelstraat in een gemiddelde Nederlandse stad. Overal zie je een Albert Heijn, Blokker en een C&A waar je overal de zelfde spullen kunt kopen. Wil je iets anders, dan kom je bij de duurdere merken uit. Brrr... De verschraling.
Intussen hoop ik dat er ergens nog een ontsnappingsmogelijkheid is voor Saab – maar ik vrees het ergste. Ik wens de medewerkers van het merk sterkte met wat hen boven het hoofd hangt en tegen Saab-bezitters zou ik willen zeggen: koester je auto. Ze kunnen niet worden gemist.

Lezersreacties (80)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.