De Trabant van Nederland

Trabi-meeting in 2005 | Foto: ANP/EPA
De hybride auto is in Nederland bezig aan een flinke opmars. Niet omdat we nu zo bovengemiddeld begaan zijn met het milieu, maar omdat dit type auto aan alle kanten door de overheid wordt gestimuleerd met BPM-korting en gunstige tarieven voor de bijtelling en vanaf het nieuwe jaar zijn deze auto's nog wegenbelastingvrij ook. Over dit type auto en hun berijders, heb ik op deze plek al eens eerder mijn ongenoegen laten blijken. Helemaal omdat iedereen weet dat het met de vermeende milieuvriendelijkheid van de Prius en consorten best tegenvalt.
Bij wie een beetje op zijn portemonnee let en verder niet zo veel om auto's geeft en niet in een klein koektrommeltje wil rijden, is een Prius of Civic Hybrid de enige keuze die je aan jezelf kunt verantwoorden. Ik krijg er een beetje een vieze smaak van in mijn mond. Wanneer werd je ook al weer nog meer vanuit overheidswege gedwongen om in een bepaald type auto te rijden? Juist ja: in de DDR kon je kiezen uit een Trabant, een Trabant of een Trabant. En als je heel rare strapatsen uithaalde kon je doorgroeien naar een Wartburg. Maar wie zo'n auto zag komen voorrijden, wist meteen hij met een partijbons te maken had. En daar kon je je in Oost-Duitsland maar beter verre van houden - als mens die graag vrije keuzes maakt.

Lezersreacties (66)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.