De suv-klonen van PSA
Het zal best een prima auto zijn. Maar ik vind het ongelofelijk stom van PSA om een verbouwde Mitsubishi op de markt te brengen, zelfs wanneer de motor home made pie is. Er zal wel haast bij zijn geweest. In een, helaas, gezichtsbepalend segment als het suv-genre kan een fabrikant zich evenwel geen zelfverloochening veroorloven. Je gooit je eigen glazen in door een auto te verkopen die de suv-klant net zo lief bij de Mitsu-dealer oppikt. Je haalt in één klap alles onderuit wat je aan merkentrouw hebt opgebouwd. Ik voorspel dat PSA daar op de langere termijn de zure vruchten van gaat plukken, zelfs als de eerste verkoopcijfers van de suv-nepper die hypothese straks onderuit lijken te halen. Dat door de concernvorming autobouwen één grote kruisbestuiving tussen merken is geworden mag zo zijn, dat er niets nieuws onder de zon is weet ik best; maar er zijn altijd grenzen. Deze suv is net zo'n tactische fout als de schijnbaar onschuldige beslissing van het Ford-concern een Volvo-vijfpitter te leggen in de Focus, S-Max en Mondeo. Fantastische auto's en ze varen er wel bij, maar die motor hoort als unique selling point in een Volvo, punt uit. Ford heeft het merk van zijn ziel beroofd. Gek eigenlijk: uitgerekend in een tijd waarin fabrikanten over niets anders praten dan de merkidentiteit, gooien ze uit verkeerde zuinigheid en masse hun eigenheid te grabbel.

Bas van Putten
Columnist/Schrijver
Bas van Putten is schrijver en columnist voor diverse kranten en tijdschriften. Zijn wortels liggen in de muziek, maar zijn hart gaat al jaren uit naar auto's.