De suv-klonen van PSA

Peugeot 4007
Wie Peugeot basht mag de zonden van zustermerk Citroën niet door de vingers zien. Toevallig maken ze er allebei een bende van. Beide produceren ze tegenwoordig onder eigen naam de suv die Mitsubishi Outlander heeft genoemd, en die het resultaat is van een ongetwijfeld kostenbesparend samenwerkingsverband tussen PSA en het Japanse merk - zoals ook andere drielingen als de Peug 107, Citroën C1 en de Toyota Aygo op een afdeling boekhouden zijn verwekt.
De Peugeot Outlander heet 4007, de Citroënversie C-Crosser en de auto's deugen zo mogelijk nog minder dan de namen. Het design is namelijk Japans tot op het bot, al doen de PSA-klonen lachwekkende pogingen dat te verbloemen met een Peugeot-grille of een Citroën-logo. Vergeefs: dit driekoppige monster blijft een Mitsubishi, zoals een aap in Boss-kostuum een aap blijft. Kijk dat dashboard eens: 'voorspelbaar' is zacht uitgedrukt. De verzonken ronde klokken, de alu accenten ter linker- en ter rechterzijde van het centraal geplaatste navigatiescherm, de chroomgerande draaiknoppen voor de ventilatie - geen designcliché ontbreekt. En ja, dit wordt geproduceerd door bedrijven die ooit een DS of 504 coupé op hun respectievelijke conto's schreven. Ik heb er bijna kokhalzend naar zitten kijken. En dan te bedenken dat een troep PSA-hotemetoten het groene licht voor deze schanddaad heeft gegeven, zonder na ondertekening van het contract uit schaamte van een flat te springen. Als deze auto een mens was, hadden de Fransen hem als landverrader aan de hoogste boom geknoopt. Nu maar hopen dat ze hem collectief laten verkrotten in de showrooms.

Het zal best een prima auto zijn. Maar ik vind het ongelofelijk stom van PSA om een verbouwde Mitsubishi op de markt te brengen, zelfs wanneer de motor home made pie is. Er zal wel haast bij zijn geweest. In een, helaas, gezichtsbepalend segment als het suv-genre kan een fabrikant zich evenwel geen zelfverloochening veroorloven. Je gooit je eigen glazen in door een auto te verkopen die de suv-klant net zo lief bij de Mitsu-dealer oppikt. Je haalt in één klap alles onderuit wat je aan merkentrouw hebt opgebouwd. Ik voorspel dat PSA daar op de langere termijn de zure vruchten van gaat plukken, zelfs als de eerste verkoopcijfers van de suv-nepper die hypothese straks onderuit lijken te halen. Dat door de concernvorming autobouwen één grote kruisbestuiving tussen merken is geworden mag zo zijn, dat er niets nieuws onder de zon is weet ik best; maar er zijn altijd grenzen. Deze suv is net zo'n tactische fout als de schijnbaar onschuldige beslissing van het Ford-concern een Volvo-vijfpitter te leggen in de Focus, S-Max en Mondeo. Fantastische auto's en ze varen er wel bij, maar die motor hoort als unique selling point in een Volvo, punt uit. Ford heeft het merk van zijn ziel beroofd. Gek eigenlijk: uitgerekend in een tijd waarin fabrikanten over niets anders praten dan de merkidentiteit, gooien ze uit verkeerde zuinigheid en masse hun eigenheid te grabbel.

Lezersreacties (49)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.