De stoplichtassistent
Weer wat tofs: de Ampelassistent. De stoplichtassistent van Audi. Nog niet in productie, maar ik mocht hem uitproberen in Berlijn. Hij werkt zo. In je combi-instrument verschijnt een stoplicht-icoon dat op groen of rood staat, gecombineerd met de snelheid die moet worden aangehouden om bij het volgende verkeerslicht door te kunnen rijden.
Dat moet in de stad natuurlijk wel kunnen, maar in het vrij drukke stuk Berlijn – omgeving Kurfürstendamm – blijkt het aan je gps gekoppelde systeem verbluffend goed te werken. Door je tempo aan te passen kan rood groen worden, waardoor het zomaar kan gebeuren dat je sneller aankomt door je tempo te verlagen.
Is groen niet haalbaar, dan kleurt het stoplicht op je display rood en telt een stopwatch het aantal seconden tot de stop af. Zijn dat er meer dan tien, dan schakelt het start-stop-systeem vijf seconden voor 'aankomst' de motor uit, waarna het scherm aangeeft hoe lang het duurt voor het licht weer op groen springt. Vijf seconden eerder slaat de motor aan, zodat meteen kan worden weggereden. Ook dat is winst. Onderzoek leert dat het bij stoplichten altijd een paar seconden duurt voor het verkeer op gang komt. Die vertraging is met dit systeem verleden tijd en als je al die kleine stukjes tijdwinst optelt is het in een grootstedelijke context bingo. Briljant.
De voordelen zijn dus duidelijk. Soepeler verkeersstromen, kortere reistijden en in theorie ook een lager verbruik, al was het maar omdat bij gebleken profijt meer gebruikers genegen zullen zijn legale snelheden aan te houden.
Van veel veiligheidsvoorzieningen 3.0 zie ik de zin niet. Van parkeersensoren word je in krappe steden vol wandelaars en fietsers horendol. Uit! Lane departure warning is in Nederland met zijn rijkbestreepte B-wegen een crime. Raak je de middenstreep niet, dan zit je wel bovenop de lijn voor de afgebakende fietsersbaan ter rechterzijde. Uit!
Er liggen nog wel wat beren op de weg voor dit systeem tegen een nog onbekende meerprijs in productie kan. Lang niet alle stoplichten staan op de kaart en stadsbesturen moeten wel bereid zijn aan te haken, maar technisch staat in elk geval niets in de weg. Dit is vooruitgang.

Bas van Putten
Columnist/Schrijver
Bas van Putten is schrijver en columnist voor diverse kranten en tijdschriften. Zijn wortels liggen in de muziek, maar zijn hart gaat al jaren uit naar auto's.