AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
De SmaakTwist – V O L V O
203
Zoals de reacties op mijn weblog van gisteren duidelijk weergeven, valt er over smaak wel degelijk te twisten. Niets brengt mensen zo in vervoering als hun persoonlijke mening over het één en ander, zeker wanneer het zo tastbaar is als design. Daarom lijkt het me leuk om er een wederkerend item van maken op deze site, onder de noemer De SmaakTwist. Ik gooi een onderwerp op, en dan ben ik benieuwd wat jullie er van vinden. Basaal en onbeduidend wellicht, maar wel interessant.
Deze keer wil ik het hebben over de nieuwe manier waarop Volvo z'n naam op z'n modellen kwakt. Dus de letters V O L V O uitgesmeerd over de achterkant. Deze aanpak is begonnen bij de nieuwe V70 en XC70, waarna alle modellen ervan voorzien zijn. En ik ben er geen fan van. Bij de stationwagons ben ik er al een beetje aan gewend, al is fraai anders, maar op de kleinere modellen ziet het er wat mij betreft niet uit. Zelfs het oude statige ontwerp van de S60 rijdt er nu mee rond. En heb je de C30 al eens goed bekeken? Zo'n klein klepje en dan zulke koeienletters erop; jakkes. Wat was er mis met het compacte volvo-logo van voorheen? Subtiel, ingetogen maar toch duidelijk, zoals het hoort bij een Volvo. Toegegeven: het was wat klein wellicht, maar nu is het – letterlijk – uit z'n verband getrokken. Alsof de slimste van de klas (prima gozer, beetje stil) ineens gaat rondlopen met een T-shirt voorzien van de opdruk 'Ik ben stoer'. Het past niet.
Volvo designchef Steve Mattin introduceerde de nieuwe schrijfwijze omdat "Volvo's nu van vijftig meter herkenbaar zijn, en dat moet honderd meter worden." Begrijpelijk, maar een gevel van een keurig restaurant ga je toch ook niet ineens voorzien van felgekleurde neonletters? Is V O L V O een kwestie van wennen, of een slechte keuze van Zweedse designafdeling?