De Polo Gold
Ik leende de duurtest-Polo Bluemotion van Autoweek om een verbruiksrecord te vestigen. Ooit stuurde ik zo'n suffe doos met een verbruiksgemiddelde van 1 op 26,3 van Purmerend naar Zwitserland. Ik geef eerlijk toe dat ik daar kinderlijk trots op was. Als ik in Autoweek lees dat cameraman Jeroen Elbertse me met zijn score van 1 op 25,7 dicht op de hielen zit, krijg ik dan ook een waas voor ogen: concurrentie.
Ik ga één op dertig halen, zeg ik stoer.
Dat gaat je niet lukken, zegt Jeroen.
Dat gaat je niet lukken, beaamt collega Luc Vranken.
Pure provocaties natuurlijk. Maar ik zal de mannen krijgen. Eén keer in mijn leven wil ik kampioen zijn, desnoods kampioen besparen.
Helaas hebben Jeroen en Luc tot nu toe wel gelijk gekregen. De recordpoging van vandaag viel jammerlijk in het water. Eén op vijfentwintig werd het en geen druppel minder.
Nu waren de omstandigheden niet je dat. Zaandam – Groningen via de Afsluitdijk bleek ondanks een start voor dag en dauw, dus theoretisch filevrij, drukker dan ik dacht. Overal dwingen wegwerkzaamheden tot driftig schakelen en remmen. En zelfs op de rondweg Sneek loop je tegenwoordig vast.
Een flinke dreun voor het ego. Maar bekijk het eens van de andere kant. Eén op vijfentwintig. Zonder veel moeite. Als je met de Polo in mijn tempo 25000 kilometer per jaar rijdt, kost dat je duizend liter diesel. Zelfs het minitankje van de auto – 45 liter – geeft je een actieradius van dik 1100 kilometer. Dat is een retour Parijs op één tank. Dat is Zaandam – Groningen voor een tientje. Dat is; paniek bij de olieboeren. Plus een schoon milieu, want de CO2-uitstoot van het milieuwonder zet zelfs een Prius in zijn hemd. Hij is de zuinigste en schoonste auto in zijn klasse.
Wat wel de vraag oproept: waarom rijdt niet iedereen Bluemotion? De bomen sparen en je portemonnee; Nederland zou blauw moeten zien van de Polo's. Dat is niet het geval.
Hoe komt dat?
Nou, ik denk dat ik dat uit kan leggen.
Het prijskaartje.
20.540 euro. Exclusief afleveringskosten. Dat is geen Bluemotion. Dat is een Polo Gold. En dan zit er, dankzij een A-label, van staatswege nota bene al duizend euro milieusubsidie op.
Interessant, vooral in het licht van de prijs, is wat er niet op zit:
cruise control. Extra, 175 euro.
Airco. Extra, 1110 euro.
Elektrische ramen. Extra, onderdeel van pakket (waarom altijd die verdomde pakketten, trouwens? Waarom mag ik niet alleen elektrische ramen bestellen, als ik alleen elektrische ramen wil?)
Centrale deurvergrendeling. Extra, onderdeel van pakket.

Bas van Putten
Columnist/Schrijver
Bas van Putten is schrijver en columnist voor diverse kranten en tijdschriften. Zijn wortels liggen in de muziek, maar zijn hart gaat al jaren uit naar auto's.