De moddermannetjes van Shanghai
De middag voor de persdag van de Shanghai Motor Show struinen we door Pudong, zeg maar het Manhattan van Shanghai. Of, binnenkort: Manhattan is zeg maar het Pudong van New York. Want Pudong is een oerwoud van wolkenkrabbers, met als toppers de Jin Mao Tower en de Shanghai World Financial Center, met 421 en 488 meter beide hoger dan de Twin Towers ooit waren. De One World Trade Center, die daarvoor in de plaats gaat komen, zal met zijn 541 meter daar weliswaar overheen bieden, maar wordt meteen weer overschaduwd door het nieuwste knutselwerkje in Pudong, de Shanghai Tower die op 632 meter de wolken aan de billen gaat krabbelen.
Die toren staat nog in aanbouw, enkele blokken van ons hotel verwijderd, dus daar lopen we even langs. China is nog herstellend van het communistische juk en hoewel ze dat economisch gezien uitstekend doen, zie je in de praktijk nog veel sporen. De straten zijn bezaaid met veiligheidsmensen en bewakers die de hele dag niets staan te doen. Eigenlijk werkloos, maar geef ze een portofoon en en pet en ze hebben een baan. En dat die symptoombestrijding ook heel positief kan uitpakken, zien we bij de bouwput van de Shanghai Tower. Vrachtwagens die de bouwplaats verlaten worden door een heel team mensen zorgvuldig schoongespoten om te voorkomen dat ze hun modder in de stad uitrijden. Een net iets hoger in de hiërarchie staand poppetje doet genadeloos de eindcontrole en gezien zijn fanatisme vermoed ik bij afkeur rituele lijfstraffen voor de moddermannetjes.
Weer een ander team is belast met het wegscheppen van de prut die de moddermannetjes van de vrachtwagen hebben gespoten en, leve de synergie, dezelfde controleur die de moddermannetjes op de nek zit, keurt ook de arbeid van de schepmannetjes. Als we even later weer richting hotel lopen, check ik bijna onbewust mijn schoenzolen. Ik zou maar wat modder mee de stad in nemen..
Overspannen? Misschien, maar als ik denk aan de gladde laag troep die boeren en zandwagens in ons land altijd over de weg uitsmeren, en aan de vele slachtoffers die zich daar al op hebben doodgereden, dan denk ik dat wij ook wel wat moddermannetjes kunnen gebruiken.

Frank Jacobs
Autojournalist
Studeerde Frans en automobiel management, maar wilde eigenlijk altijd schrijven, niet noodzakelijkerwijs over auto's. Werd entertainer op diverse Franse campings, toetsenist bij een hardrockband, product manager tuinbouwmachines in Duitsland, bestelwagenverkoper, bedrijfsadviseur en in 2000 eindelijk journalist. Leerde het vak in de praktijk bij vakblad Automotive en stapte in 2005 over naar AutoWeek. Sluit zich in zijn vrije tijd graag op in zijn eigen muziekstudio, verzamelt instrumenten, verslindt boeken, fotografeert en heeft een fascinatie voor geschiedenis, met name de 19e eeuw. Is gek op dieren, vooral katten, de zee en woeste, onherbergzame landschappen. In de garage staat een Mazda MX-5 tweede generatie.