De Luifel
Designtrends zijn soms overduidelijk. Gigantische grilles, uitzinnige led-slierten en uitgebouwde wielkasten zijn onmiskenbaar in de mode en kunnen stuk voor stuk rekenen op een gezonde dosis tegenstanders. Vandaag moeten we het echter nodig hebben over een minder opvallend mode-item dat toch alomtegenwoordig lijkt: datgene wat ik en collega Lars 'De Luifel' zijn gaan noemen. Wie geen oren heeft naar ietwat vergezochte autopraat op nerd-niveau kan nu beter afhaken, maar ik weet zeker dat mijn geliefde mede-nerds ook meelezen. Daar gaat-ie. 'De luifel' is de situatie waarin de kentekenplaat aan de achterzijde op de klep huist, enige centimeters lager dan de achterlichten. Die achterlichten maken onderdeel uit van de overkapping van de plaat, die veelal over de volle breedte van de klep loopt. Om De Luifel goed af te bakenen, bepalen we bij dezen bovendien dat die achterlichten ten opzichte van het middelste gedeelte van die overkapping schuin afgesneden moeten zijn. Een gecompliceerd verhaal, maar de bovenstaande foto's maken mijn punt hopelijk goed duidelijk.
Vermoedelijk was Audi het eerste merk dat z'n kentekenplaat ging huisvesten onder zo'n kamerbrede overkapping, maar inmiddels zijn er veel meer auto's met precies dit stijlkenmerk. Binnen de Volkswagen Groep maken bijvoorbeeld ook Seat (Ateca) en Skoda (Superb) zich hier schuldig aan, maar ook de Kia's Optima en Sorento van de vorige generatie passen wat mij betreft in het plaatje. Dat de trend breed is uitgezaaid onder autofabrikanten, bewijzen de Jaguar XF en de Alfa Romeo Giulia. Zelfs de Fiat Tipo lijkt als hatchback en stationwagen aan alle vereisten te voldoen.
Zoals dat gaat bij autodesign, is ook De Luifel in ontwikkeling. Zo zijn er tegenwoordig wat variaties op het schuine-achterlicht-thema, terwijl de brede 'rand' wel behouden blijft. Ten opzichte van en duidelijker afgebakend vak voor de kentekenplaat biedt zo'n richel als voordeel dat autofabrikanten alle soorten en maten kentekenplaat op dezelfde klep kunnen monteren, waar er vroeger vaak twee varianten van dezelfde klep of bumper bestonden. Zonder goede oriëntatiepunten blijkt het vaak echter wel lastig om zo'n plaat precies in het midden én exact horizontaal te monteren, waardoor met name Audi's vaak met een ietwat uit het lood hangende plaat worden gespot.
Misschien ben ik gewoon gek en zie ik trends waar die niet zijn. In dat geval hoor ik het natuurlijk graag, maar als jij een soortgelijk design-element in het zonnetje wil zetten, ben ik minstens zo benieuwd.

Jan Lemkes
Autojournalist
Jan studeerde met enige moeite af in de communicatie maar houdt zich sindsdien vooral bezig met auto's. Wat in 2012 begon als één enkel dagje per week op de nieuwsredactie, is nu uitgegroeid tot een combinatie van nieuwsredactie en testredactie, afgewisseld met reportages. Vaak betekent dat kilometers vreten, want behalve aan autonieuws is Jan ook verslaafd aan autorijden. Ook privé wisselt Jan geregeld van auto. De afwisseling is groot, maar Japanse merken, BMW en cabriolets zijn terugkerende thema's. In het verleden reed hij onder meer een E38 7-serie en een Lexus SC430, maar ook meerdere Daihatsu's Charade en allerlei Honda's.