AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
De leugen van de kilometerheffing
43
Langzaam maar zeker beginnen zich de contouren af te tekenen van de kilometerheffing, die ons al jaren als het zwaard van Damocles boven het hoofd hangt. Een ieder die denkt dat hiermee het fileprobleem wordt opgelost of het autorijden goedkoper wordt, gelooft waarschijnlijk ook dat Roodkapje echt heeft bestaan en dat de eilandjes van Langerhans ergens in de Stille Oceaan liggen. Nee, die kilometerheffing is een farce. Een rookgordijn. Vorige week lekte al uit dat de provincies zich grote zorgen maken om hun inkomsten met de komst van de kilometerheffing. Zij lopen namelijk veel centjes mis die u, als ingezetene van de desbetreffende provincie, via de houderschapsbelasting ophoest. De provincies ontvangen jaarlijks 1,1 miljard euro dankzij het Nederlandse wagenpark.
Dus is het plan gelanceerd om dan maar ingezetenbelasting te gaan heffen. Dat is één. En dan hebben we nog de BPM. Die zou worden afgeschaft met de invoering van kilometerheffing. Daar denkt Minister van Verkeer Eurlings nu ineens anders over. Het lijkt hem toch beter om een ietsie pietsie BPM over te laten, een procentje of 10 tot 15. En de partij van de socialistische woorden en kapitalistische daden wil al helemaal niet af van de BPM. Dat gaat de schatkist veel te veel geld kosten, want er valt zomaar 3,4 miljard euro weg. Bovendien vreest Camiel dat met het afschaffen van de BPM mensen lukraak auto's gaan kopen en deze aan de kant van de weg laten wegroesten. Onder welke Limburgse kei is deze man in vredesnaam vandaan gekropen? Zoiets verzin je toch niet?
En dan hebben we nog de kwestie 'privacy'. Die zou zijn gewaarborgd, ook al weet de overheid straks elke seconde van de dag waar en hoe snel je rijdt. Waar je parkeert. Bij wie je de nacht doorbrengt. Hier ruikt justitie geld. Is me dat even gemakkelijk incasseren! Verpak het in een jasje van verkeersveiligheid en je hebt zo een kamermeerderheid op je hand voor dit snode plannetje. Voor het geval u het nog niet wist: de auto is en blijft de grootste melkkoe van de staat. En die kilometerheffing, die komt er. En ja, autorijden wordt dan nóg duurder, want de honger naar belastinggeld is niet te stillen. Zelfs de slurptaks, fijnstoftaks, brandstofaccijns, BTW en BPM zijn niet genoeg.
Wat zal trouwens het effect zijn van de kilometerheffing op onze economie? Als de mobiliteit afneemt, omdat elke kilometer geld kost, zullen mensen er minder snel op uittrekken om een weekendje weg te gaan, om de meubelboulevard te bezoeken, om naar een pretpark te rijden, om een groot evenement te bezoeken; afijn, noem maar op. We gaan minder op pad, en dat gaat iedereen merken. Het zal wel aan mij liggen, maar ik vind die kilometerheffing een krankzinnig plan en heb nooit begrepen dat het is gelukt om hiervoor bij zoveel mensen de handen op elkaar te krijgen.