Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

De kap van de Opel GT

20
De kap van de Opel GT
Frank Jacobs
  • Frank Jacobs
  • Weblogs
2 mei 2007 om 12:30
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Ons vak gaat nooit vervelen. Steeds nieuwe auto's, van de eenvoudigste budgetkarretjes (kom maar op jongens!) tot exoten waar ik vroeger alleen maar van mocht dromen; het is allemaal leuk. En toch: een zekere vorm van blasé is onvermijdelijk. Waardoor je heel nuchter uit auto's stapt waar anderen helemaal van zouden gaan stuiteren.

Toch heb ik ook mijn momenten dat ik met een combinatie van ADHD en Gilles de la Tourette in een auto zit. En dat hoeft echt geen Ferrari of Porsche te zijn. Afgelopen vrijdag reed ik in een Opeltje over 's lands eigen Route 66, blij als een kind. Want het was de nieuwe GT. Zelden heb ik zo veel pret per euro in een auto gestopt zien worden. Toegegeven, ik heb die 42 mille ook niet in mijn spaarzwijn zitten, maar je kunt er niet omheen dat het weinig geld is voor 264 pk, achterwielaandrijving, een softtop en nul-naar-honderd sprint in minder dan zes seconden.

Om die prijs zo laag te houden is bezuinigd op de juiste plekken. Zo is de kap niet elektrisch bedienbaar. Zoals het hoort, want als cabriofiel vind ik dat je een beetje voor schut staat als je hardtop volautomatisch wordt weggeklapt. Het is net als met kamperen. Dat mensen graag met een caravan op vakantie gaan, het zij ze gegund. Ieder zijn lolletje. Maar zeg nou niet dat je gaat kamperen. Met een koepeltentje in je rugzak op een overhangende klif tussen de vogelstront een zak poeder opwarmen boven wat smeulend sprokkelhout: dát is kamperen.

Of, nog erger: het dak van de Opel GT op- of neerklappen. Want dit is met afstand de meest onpraktische cabrio van de afgelopen drie eeuwen. Op de Citroën Pluriel na misschien, maar dat zou ik zelfs na een zware trip en twee kratten pils nog geen cabrio durven noemen. Het dak van de GT verdwijnt in de kofferbak, maar voordat die dicht kan, moet het kapje 'klik' zeggen. Om dat te bereiken, moet je er zo ongeveer met je hele gewicht bovenop gaan zitten. Wat alleen maar kan als je via de stoel naar de cardantunnel klimt. Maar goed, ik weeg dan ook amper tachtig kilo. Dit is een Amerikaanse auto, en het moge bekend zijn dat de gemiddelde Amerikaan diezelfde druk uitoefent als hij zijn elleboog licht op de kap laat rusten. Elektrische dakbediening staat ook niet op de optielijst. Logisch, want de machines die deze krachten aan kunnen, zouden een aparte aanhangwagen vereisen, en de aggregaten die het geheel van energie moeten voorzien, een tweede trailer. Dus sta ik bovenop de cardantunnel te klooien, als een visser die zijn netten binnenhaalt. Tot groot vermaak van de omgeving, en mezelf. Ik ben vanaf nu helemaal verknocht aan de Opel GT. Dat wilde ik even zeggen.
Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

Frank Jacobs

Frank Jacobs

Autojournalist

Studeerde Frans en automobiel management, maar wilde eigenlijk altijd schrijven, niet noodzakelijkerwijs over auto's. Werd entertainer op diverse Franse campings, toetsenist bij een hardrockband, product manager tuinbouwmachines in Duitsland, bestelwagenverkoper, bedrijfsadviseur en in 2000 eindelijk journalist. Leerde het vak in de praktijk bij vakblad Automotive en stapte in 2005 over naar AutoWeek. Sluit zich in zijn vrije tijd graag op in zijn eigen muziekstudio, verzamelt instrumenten, verslindt boeken, fotografeert en heeft een fascinatie voor geschiedenis, met name de 19e eeuw. Is gek op dieren, vooral katten, de zee en woeste, onherbergzame landschappen. In de garage staat een Mazda MX-5 tweede generatie.

  • Twitter
  • Facebook
  • Instagram
20 Bekijk reacties

Lezersreacties (20)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Frank JacobsLaatste blogs vanFrank Jacobs

  • Weblogs
    Kamikaze

    Kamikaze

    67
    • 20 juli 2018
  • Weblogs
    Meesterzet

    Meesterzet

    51
    • 12 februari 2018
  • Weblogs
    Elektrische stoelendans

    Elektrische stoelendans

    102
    • 3 februari 2017
  • Weblogs
    De wraak van de Ladadealer

    De wraak van de Ladadealer

    23
    • 21 december 2016
  • Weblogs
    Blijf van mijn boom

    Blijf van mijn boom

    51
    • 28 november 2016

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek prijs en specificaties van een auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's op prijs en specificaties
  • Private Lease zoek de beste private lease deal
  • Occasions zoek een tweedehands auto

Meest actieve bloggers

  • Bas van PuttenBas van Putten (46)
  • Joas van WingerdenJoas van Wingerden (12)
  • Jan LemkesJan Lemkes (7)
  • Roy KleijwegtRoy Kleijwegt (4)
  • Frank JacobsFrank Jacobs (3)
  • Max VeldhuisMax Veldhuis (2)
  • Damiaan HageDamiaan Hage (2)
  • Marc KlaverMarc Klaver (1)
  • Stephan VermeulenStephan Vermeulen (1)
  • Joost BoersJoost Boers (1)

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden