De kap van de Opel GT
Ons vak gaat nooit vervelen. Steeds nieuwe auto's, van de eenvoudigste budgetkarretjes (kom maar op jongens!) tot exoten waar ik vroeger alleen maar van mocht dromen; het is allemaal leuk. En toch: een zekere vorm van blasé is onvermijdelijk. Waardoor je heel nuchter uit auto's stapt waar anderen helemaal van zouden gaan stuiteren.
Toch heb ik ook mijn momenten dat ik met een combinatie van ADHD en Gilles de la Tourette in een auto zit. En dat hoeft echt geen Ferrari of Porsche te zijn. Afgelopen vrijdag reed ik in een Opeltje over 's lands eigen Route 66, blij als een kind. Want het was de nieuwe GT. Zelden heb ik zo veel pret per euro in een auto gestopt zien worden. Toegegeven, ik heb die 42 mille ook niet in mijn spaarzwijn zitten, maar je kunt er niet omheen dat het weinig geld is voor 264 pk, achterwielaandrijving, een softtop en nul-naar-honderd sprint in minder dan zes seconden.
Om die prijs zo laag te houden is bezuinigd op de juiste plekken. Zo is de kap niet elektrisch bedienbaar. Zoals het hoort, want als cabriofiel vind ik dat je een beetje voor schut staat als je hardtop volautomatisch wordt weggeklapt. Het is net als met kamperen. Dat mensen graag met een caravan op vakantie gaan, het zij ze gegund. Ieder zijn lolletje. Maar zeg nou niet dat je gaat kamperen. Met een koepeltentje in je rugzak op een overhangende klif tussen de vogelstront een zak poeder opwarmen boven wat smeulend sprokkelhout: dát is kamperen.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

Frank Jacobs
Autojournalist
Studeerde Frans en automobiel management, maar wilde eigenlijk altijd schrijven, niet noodzakelijkerwijs over auto's. Werd entertainer op diverse Franse campings, toetsenist bij een hardrockband, product manager tuinbouwmachines in Duitsland, bestelwagenverkoper, bedrijfsadviseur en in 2000 eindelijk journalist. Leerde het vak in de praktijk bij vakblad Automotive en stapte in 2005 over naar AutoWeek. Sluit zich in zijn vrije tijd graag op in zijn eigen muziekstudio, verzamelt instrumenten, verslindt boeken, fotografeert en heeft een fascinatie voor geschiedenis, met name de 19e eeuw. Is gek op dieren, vooral katten, de zee en woeste, onherbergzame landschappen. In de garage staat een Mazda MX-5 tweede generatie.