AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
De juiste route
13
Er zijn verschillende wegen die naar Rome leiden. Voor elke rit van A naar B is er in de regel meer dan één mogelijkheid om er te komen. En het is dan altijd de vraag: welke is de snelste? Nu kun je tegenwoordig via de routeplanner feilloos en snel een berekening krijgen met afstand, verwachte reistijd, de hele bliksemse bende. Maar de kick is nu juist (net als het nét niet leegrijden van je tank): welke route is op het moment van de reisdaadwerkelijk het snelste? Was de andere route niet toch sneller geweest? De makke is: dat zul je nooit weten want je hebt nu eenmaal gekozen voor die ene! Tenzij.. tenzij je er een vergelijkende test van maakt. Twee man, twee auto's, we vertrekken van hetzelfde punt en het reisdoel is ook hetzelfde. Pas dan kun je zeggen: jij neemt A, ik neem B en we bellen als één van ons er is (en onderweg ook even bellen hoe je gaat en waar je zit). Het maakt het dagelijkse woon-werkverkeer een stuk levendiger. Hoe ga ik? Hoe gaat hij? Hoe traag is zijn file? Hoe vlot die van mij? Kortom, hier gloort een dagelijkse, legale race tegen de klok met misschien elke dag wel nieuwe avonturen en belevenissen. Zaak is dan wel dat de routes goed vergelijkbaar zijn en dat je maatje zich gedraagt in het verkeer en niet op onwettige wijze tijdwinst probeert te boeken. Dus opper eens wat goed vergelijkbare trajecten, maak een deal met een collega en start your engines!
(Om een voorbeeld te noemen: Van de Arena te Amsterdam Zuidoost naar knooppunt Zaandam. Je kunt via Ring Oost en Ring Noord (route A), of via Ring Zuid en Ring West (B). In het eerste geval heb je last van de file op de A7 richting Purmerend. In het tweede geval zit je de laatste 25 jaar met de file voor de Coentunnel. Tests wijzen uit: de route Coentunnel die 400 meter langer is maar desondanks op papier 2 minuten sneller zou moeten zijn, is in de praktijk nog nooit sneller gebleken!)
Succes ermee!
Lees ook
Weblogs
Weblog Jan - De Golf van nu
Weblogs
Weblog Ken - Wallonië komt met aangepaste autobelasting die anti-SUV en anti-EV is
Weblogs
Weblog Ken: waarom de kritiek op trajectcontroles steeds luider wordt in Vlaanderen
Weblogs
Weblog Bas - Van info naar tainment
Weblogs