AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
De inschattingsfout van Ferrari
24
De afgelopen weken was ik druk bezig met de AutoRAI-special van AutoWeek, die aanstaande woensdag al in de winkel ligt. Gedurende het schrijven van deze special ben ik steeds enthousiaster geworden over de editie van 2007. De AutoRAI was sowieso al een tweejaarlijks hoogtepunt voor me, maar dit jaar barst het evenement uit zijn voegen van de primeurs. De reden? Het verschuiven van het evenement naar eind maart/begin april, waardoor (zoals de organisatie hoopte) vrijwel al het grote nieuws uit Genève ook in Amsterdam te zien is.
Doordat de persinformatie van de AutoRAI werd verstrekt voor de Autosalon van Genève, bleek het wel lastiger te zijn geworden om alle informatie op een rijtje te krijgen. De fabrikanten wilden natuurlijk niet dat hun Genève-verrassingen vroegtijdig uitlekten, dus werd er in de persinformatie met geen woord gerept over de Audi A5/S5, Seat Altea Prototipo en Nissan X-Trail. In de praktijk betekende dit dat ik veel importeurs nogmaals moest gaan bellen om te vragen of de nieuwe modellen van Genève ook hun Nederlandse première op de AutoRAI gingen beleven. Gelukkig een aangename bezigheid, want in de meeste gevallen was het antwoord een 'ja'.
Tijdens mijn telefoonronde belde ik ook een Ferrari-dealer, die mij tot mijn stomme verbazing vertelde dat het merk niet op de AutoRAI aanwezig is. Dit was compleet in tegenspraak met de officiële informatie op de site van de AutoRAI, waar zowel de exposantenlijst als de plattegrond meldden dat het Italiaanse merk een eigen stand heeft (kort na ons nieuwsbericht over het ontbreken van het merk is deze informatie overigens verwijderd).
Ik snap de beweegredenen van het merk nog wel enigszins (op 17 april doet een stoet Ferrari's in het kader van het 60-jarig jubileum Nederland aan), maar ik vind het van een vervelende nonchalance getuigen dat ze niet de moeite nemen om de Ferrari-fans eerder over dit besluit in te lichten. Voor een grote schare autoliefhebbers is de Ferrari-stand immers toch wel het hoogtepunt van de AutoRAI.
Gelukkig doen de andere exclusieve merken wel hun best om van de AutoRAI een echt autofeest te maken. Ferrari loopt op deze manier het risico dat hun eigen Nederlandse feestje, op 17 april, behoorlijk in het water valt. En, eerlijk is eerlijk, hebben ze dat dan niet aan zichzelf te wijten?
Lees ook
Weblogs
Weblog Bas – Met de Copen naar Hamburg is spelen met je leven
Weblogs
Weblog Bas - Geef die kleintjes subsidie
Weblogs
Weblog Joas – Hoffelijk rijden: ga op les in de VS
Weblogs
Weblog Bas – Waarom een elektrische GTI een illusie is
Weblogs