AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Dé hot-hatch van 2009
71
Bij het maken van de Kalenderposter met alle nieuwe auto's van dit jaar (AutoWeek 2) keek ik met veel plezier naar de R8 V10, Corvette ZR-1 en noem de pk-kanonnen maar op. Toch waren het niet die auto's die mijn hart echt sneller lieten kloppen. Nee, het vooruitzicht op de nodige nieuwe hot-hatches in onze garage maakt me pas echt blij.
2009 wordt weer een fantastisch jaar voor de liefhebber van hot-hatches in het C-segment. Gaat u er maar even rustig voor zitten. Binnenkort kunnen we rijden met de Ford Focus RS, misschien wel de heftigste van het stel. 300 pk op de voorwielen, kan dat goed gaan? In het voorjaar zorgt de Mitsubishi Lancer Ralliart (240 pk op vier wielen) voor het nodige vuurwerk. Daarna blijft het even stil, maar in de zomer komt de stroom nieuws pas goed op gang.
In juni zijn er de Mito GTA met 230 pk en de Volkswagen Golf GTI met 211 pk en sperdifferentieel. Ik heb altijd een zwak voor GTA's gehad en de Golf GTI was misschien wel de beste allrounder op de markt. Veelbelovende auto's dus. Ook in de zomer is er de Renault Mégane RS (meer dan 230 pk), alleen als driedeurs en nog sneller dan voorheen (uitgezonderd de R26.R). In november komt op de valreep nog de Golf R20T, die min of meer als opvolger van de R32 kan worden gezien. Helaas geen fantastisch klinkende zescilinder meer, maar wél 20 pk meer dan voorheen (270 stuks om precies te zijn). Laat maar komen, deze auto's!
Mijn beste autoherinnering van 2008 was toch wel mijn week in de Honda Civic Type-R. Pas achteraf realiseer ik me wat voor voorrecht dat wel niet was, ik ben een klein beetje verliefd op het compromisloze racemonster geworden. De Civic Type-R Special Edition is volgens Honda nog sneller, dus als –ie ook naar Nederland komt, zouden we wel eens een winnaar kunnen hebben. Het is leuk om van een auto te dromen, maar het is helemaal geweldig als je de wetenschap hebt dat zo'n auto ooit ook echt van jou zou kunnen zijn. En daarom houd ik zo van hot-hatches! Wat is uw favoriet voor dit jaar?
2009 wordt weer een fantastisch jaar voor de liefhebber van hot-hatches in het C-segment. Gaat u er maar even rustig voor zitten. Binnenkort kunnen we rijden met de Ford Focus RS, misschien wel de heftigste van het stel. 300 pk op de voorwielen, kan dat goed gaan? In het voorjaar zorgt de Mitsubishi Lancer Ralliart (240 pk op vier wielen) voor het nodige vuurwerk. Daarna blijft het even stil, maar in de zomer komt de stroom nieuws pas goed op gang.
In juni zijn er de Mito GTA met 230 pk en de Volkswagen Golf GTI met 211 pk en sperdifferentieel. Ik heb altijd een zwak voor GTA's gehad en de Golf GTI was misschien wel de beste allrounder op de markt. Veelbelovende auto's dus. Ook in de zomer is er de Renault Mégane RS (meer dan 230 pk), alleen als driedeurs en nog sneller dan voorheen (uitgezonderd de R26.R). In november komt op de valreep nog de Golf R20T, die min of meer als opvolger van de R32 kan worden gezien. Helaas geen fantastisch klinkende zescilinder meer, maar wél 20 pk meer dan voorheen (270 stuks om precies te zijn). Laat maar komen, deze auto's!
Mijn beste autoherinnering van 2008 was toch wel mijn week in de Honda Civic Type-R. Pas achteraf realiseer ik me wat voor voorrecht dat wel niet was, ik ben een klein beetje verliefd op het compromisloze racemonster geworden. De Civic Type-R Special Edition is volgens Honda nog sneller, dus als –ie ook naar Nederland komt, zouden we wel eens een winnaar kunnen hebben. Het is leuk om van een auto te dromen, maar het is helemaal geweldig als je de wetenschap hebt dat zo'n auto ooit ook echt van jou zou kunnen zijn. En daarom houd ik zo van hot-hatches! Wat is uw favoriet voor dit jaar?