De grote business-tragedie
Wie least, kan in autoland zijn voordeel doen met zogenaamde business-pakketten. Business Lines of Business Packs bieden aantrekkelijk geprijsde extra's voor een habbekrats. Maak je de blits zonder je leasebudget te overschrijden. Wat de business-goodies met zakendoen te maken hebben laat zich raden. Het navigatiesysteem 'business' zorgt dat je op tijd bij je zakenpartner arriveert. De park pilot voorkomt dat je voor de deur zijn Mondeo schampt. Met je 16inch lichtmetalen business-velgen laat je je netwerk zien dat je je man staat. De regensensor wist je tranen weg na een mislukte megadeal.
Iedereen doet mee, van BMW tot Peugeot. Zo heb je de Toyota Avensis Business Pro met navigatie, Bluetooth met stuurwielbediening en leer. Citroën verkoopt je voor €300.- extra een C4 Image met Pack Business; TomTom navigatiesysteem, 'fraaie' 16 inch lichtmetalen wielen en parkeersensoren achter. Opel heeft de Astra en Zafira Business met GRATIS navigatiesysteem en parkeersensoren. "Geen extra bijtelling en zowel zakelijk als privé altijd zonder problemen op je bestemming." Tel uit je winst.
Die pakkettentrend is een verdrietige geschiedenis. Het woord 'business' suggereert ten eerste dat half leasend Nederland van wieg tot graf stoer handel drijft. Dat lijkt me sterk. De meeste leaserijders staan onder werktijd gapend in de file met in de koffer een agenda vol vernederende plichten en afschuwelijke vergaderingen. Straks betreedt de 16 inch-man met een ludieke mok beroerde koffie de vergaderzaal, terwijl zijn Toyo Business Pro op het parkeerterrein staat weg te rotten tussen de honderden haast identieke zakenbakken van zijn medeslaven. Als ik hem was, zou ik revolutie maken. Hij kan als leaseman geen kant op. Zelfs zijn auto is van de baas. Hij moet zijn bijtelling in de gaten houden. Hij mag geen rode, paarse of felgroene. Hij mag geen coupé. Hij mag alleen een auto van het Ford-concern. Hij mag geen diesel, of hij mag alleen een automaat. Hij heeft niks te kiezen. Met de paar opties die hij echt wil schiet hij drie stuivers boven zijn begroting uit. Dan maar een business pack, dan heb je nog wat. Zo smoort de regelgeving elke jongensdroom en wordt het Nederlandse wagenpark één groot grauw business-leger. Business is een ander woord voor gevangenschap. Ik zeg maar zo: liever een rotte Lada dan een Business Pro.

Bas van Putten
Columnist/Schrijver
Bas van Putten is schrijver en columnist voor diverse kranten en tijdschriften. Zijn wortels liggen in de muziek, maar zijn hart gaat al jaren uit naar auto's.