De Exeo Experience

Seat Exeo
Probeer 'm zelf eens, mailt Seats pr-man Ard me na mijn blog over de marktperspectieven voor de Seat Exeo. Op de dag van mijn vierenveertigste verjaardag haal ik hem in Leusden af. Het is een 2.0 TDI Sport, roodmetallic. Een A4 van de vorige generatie met Seat-grille, Seat-kont en Seat-logo op het stuur. Zo gaan die dingen tegenwoordig. Er zijn vast leaseparken vol van. Zaken zijn zaken. De Sport kost zonder de paar mille aan extra's op mijn testauto nog geen 33 en een standaard-Exeo met dezelfde 143 pk-diesel is er voor onder de dertig. In zijn klasse is het budget. Ahum, ze zien me aankomen thuis, waar iedereen een tik heeft meegekregen van mijn aan het perverse grenzende gevoel voor stijl.
'Gadverdamme', zegt geheel volgens verwachting E.; 'Wat een vre-se-lijke burgerbak.' Mens, zeur niet. Doet ze na tweehonderd kilometer ook niet meer. Stikjaloers zijn we als  eeuwig kwakkelende youngtimerpatiënten op die leasejongens. Die lui hebben het dik voor mekaar. Elektrische ramen, stoelverwarming, goeie stereo, gescheiden klimaatregeling, xenon – al is dat op de Sport wel extra. Niks rammelt. Alles doet het. De eerste APK is een eeuwigheid weg. Verbruik 1 op 14, ondanks de straffe tempi in Ost-Friesland. En alle vooroordelen vangen bot. Spanjolen weten hoe ze Audi's moeten bouwen. De deur valt met een Teutoons doffe A4-klap in het slot. Voortreffelijke auto.
Je rijdt natuurlijk wel een oude Audi. Dan is meteen de vraag wat 'oud' betekent. De nieuwe A4 is in vergelijking met zijn als Seat herboren voorganger vast een stap voorwaarts, maar zo groot kan de kloof niet zijn dat ik voor een Audi-middenklasser met dezelfde motor tien mille meer moet neertellen. Da's pure snobtoeslag. De grandioze Skoda Superb 1.8 TSI bezorgde me hetzelfde gevoel. Voor 32 mille, de prijsklasse van mijn Exeo Sport, reed ik dankzij Passat-techniek naar mijn idee twee klassen hoger.
Je hebt het bij VAG dus voor het kiezen: Audi of Seat, business of economy. Is dat sluipend kannibalisme of slim zakendoen? Het is natuurlijk mooi dat de klant koning is, het stemt tot nadenken als VW's Best Western-filialen de vijfsterrenmerken in Ingolstadt en Wolfsburg met hun eigen middelen naar de kroon dreigen te steken. Of wil de mens toch tot het gaatje voor een logo?
Leg het me uit.

Lezersreacties (41)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.