De echte reddende engel

Opel Astra
In de strijd om overheidssteun doet een elektrische auto prominent in de toekomstplanning het natuurlijk uitstekend. Maar Opel mag blij zijn dat het niet de Ampera is die het krukje onder de galg vormt. De 'Opel Volt' komt pas in 2011 en als klap op de vuurpijl is het ook nog eens onwaarschijnlijk dat er snel winst wordt gemaakt met deze auto.
Nee, het is de nieuwe Astra die Opel er weer bovenop moet helpen. Smaken verschillen, maar ik vind dat Opel er goed aan gedaan heeft een 'baby-Insignia' te tekenen. Die auto scoort veel punten met z'n lijnenspel, dus ze zouden wel gek zijn als ze met Astra met een totaal ander uiterlijk op de proppen zouden komen. Een sierlijke auto, waar sommige concurrenten een voorbeeld aan kunnen nemen.
Het opvallendst is echter wel dat de Astra behoorlijk groeit. Met een lengte van 4,42 meter lijkt Opel de auto heel nadrukkelijk uit het C-segment te willen manoeuvreren. Opel wil hiermee zeggen: "U krijgt bij ons meer auto!". Als we kijken naar optionele systemen als AFL+, FlexRide en Opel Eye Front Camera, dan is het duidelijk dat Opel de auto bovendien nadrukkelijk 'premium' wil maken. Met een nieuwe downsizemotor (de 1,4-liter viercilinder met 140 pk) heeft Opel ook op motorisch vlak een belangrijke inhaalslag gemaakt.
Maar al deze zaken zijn uiteindelijk bijzaak. De cruciale vraag is: wat gaat de nieuwe Astra kosten? Als Opel denkt door de extra centimeters en extra veiligheidssystemen de prijzen flink te kunnen verhogen, dan zou het wel eens van een koude kermis thuis kunnen komen. De concurrentie is immers dusdanig goed, dat elke euro extra er eentje teveel is. De Duitse media berichten dat de prijzen bij onze oosterburen vrijwel gelijk blijven. Als dat ook bij ons het geval is, dan zou Opel wel eens een potentiële verkooptopper in de gelederen kunnen krijgen.

Lezersreacties (29)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.