AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
De BMW X6 lijkt nergens op
70
Tussen al het IAA-geweld springt één auto er toch wel uit: BMW's Concept X6. Waar andere merken zich conformeren naar de heersende ontwerpwetten, komt de controversiële BMW-designer Chris Bangle met een ontwerp dat radicaal anders is. Want de Concept X6 lijkt op geen enkele andere auto die momenteel het wegennet bevolkt.
Maar de vraag is: is 'anders' altijd goed? Ik heb toch een beetje een déjà vu: kwam BMW in 2001 niet ook met een radicaal vormgeven auto, in dat geval de 7-serie? Iedereen weet hoe het afliep met die auto: BMW schrok van de manier waarop het ontwerp van de zakensedan de autoliefhebbers verdeelde en zwakte het design af met een in alle haast doorgevoerde facelift.
In München denken ze anno 2007 echter dat het koperspubliek klaar is voor een nieuw radicaal ontwerp. In dit geval dus de Concept X6, die zelfs de geboorte van een compleet nieuwe klasse betekent. Die van de 'Sports Activity Coupé', zoals BMW de auto liefkozend noemt. Ik ben erg benieuwd of de kopers vallen voor dit extreme lijnenspel, of dat het merk zich net als met de 7-serie weer vergaloppeerd heeft met een te radicaal design.
Ik hoop eigenlijk een beetje het laatste. Een coupé en een SUV zijn dusdanige tegenpolen, dat een samenvoeging van beide genres alleen maar geforceerd aandoet, als een minister Donner die door te rappen ineens de jongeren aan wil spreken. Net als dat Donner gewoon een keurige politicus moet zijn, moet BMW gewoon lekker rijdende sedans en coupés maken. Of ben ik nu te behoudend?
Maar de vraag is: is 'anders' altijd goed? Ik heb toch een beetje een déjà vu: kwam BMW in 2001 niet ook met een radicaal vormgeven auto, in dat geval de 7-serie? Iedereen weet hoe het afliep met die auto: BMW schrok van de manier waarop het ontwerp van de zakensedan de autoliefhebbers verdeelde en zwakte het design af met een in alle haast doorgevoerde facelift.
In München denken ze anno 2007 echter dat het koperspubliek klaar is voor een nieuw radicaal ontwerp. In dit geval dus de Concept X6, die zelfs de geboorte van een compleet nieuwe klasse betekent. Die van de 'Sports Activity Coupé', zoals BMW de auto liefkozend noemt. Ik ben erg benieuwd of de kopers vallen voor dit extreme lijnenspel, of dat het merk zich net als met de 7-serie weer vergaloppeerd heeft met een te radicaal design.
Ik hoop eigenlijk een beetje het laatste. Een coupé en een SUV zijn dusdanige tegenpolen, dat een samenvoeging van beide genres alleen maar geforceerd aandoet, als een minister Donner die door te rappen ineens de jongeren aan wil spreken. Net als dat Donner gewoon een keurige politicus moet zijn, moet BMW gewoon lekker rijdende sedans en coupés maken. Of ben ik nu te behoudend?
Lees ook
Weblogs
Weblog Bas – Met de Copen naar Hamburg is spelen met je leven
Weblogs
Weblog Bas - Geef die kleintjes subsidie
Weblogs
Weblog Joas – Hoffelijk rijden: ga op les in de VS
Weblogs
Weblog Bas – Waarom een elektrische GTI een illusie is
Weblogs