De BMW-rijder

Huwelijk Verkort Leven Vrouw. Roodharige vrouwen zijn nymfomaan. Van heel snel ijsjes eten krijg je hoofdpijn. Nederlanders zijn gelukkiger dan Duitsers. Onzinnig onderzoek is er in alle kleuren van de regenboog. En omdat er in de wereld nauwelijks écht nieuws is - wat nu in Israël gebeurt, gebeurde er de afgelopen tien jaar óók, dag in dag uit - haalt al dat flutnieuws toch de kranten.

Nu deze weer. 'Automerk verraadt gedrag bestuurder'.

Hoezo? De Stichting Nederland Schoon - die bestaat dus óók al - heeft het onderzoeksbureau Trendbox uit laten zoeken welke automobilisten zich het ergst misdragen op de openbare weg: bumperkleven, peuken uit het raam gooien, rommel op straat achterlaten. De uitslagen zijn voorspelbaar. De Citroënrijder is de keurigheid zelve: 71% dondert onderweg zijn rotzooi nooit op straat. De Peugeotrijder is een slons. De meeste Volvorijders - kijk, dat hoor ik graag - spreken er schande van 'dat automobilisten afval uit hun raam in de berm of op de weg gooien.'

Nette mensen. Ik wist het.

Maar nu de clou: ,,Een groot percentage van de BMW-rijders past in de categorie straatvervuiler. 13% van deze ongecompliceerde levensgenieters zegt zijn sigarettenpeuk altijd uit het raam te gooien", schrijft de Stichting Nederland Schoon unverfroren.

Eerst een analyse van de mededeling. Een groot percentage van de BMW-rijders is straatvervuiler, namelijk maar liefst dertien procent, inderdaad een aanzienlijk percentage. En verder is die BMW-rijder een 'ongecompliceerde levensgenieter'.

Je zou ook andere conclusies kunnen trekken. Namelijk dat die BMW-rijder niet zozeer de grootste smeerlap onder de automobilisten is, maar dat hij gewetensvragen eerlijker beantwoordt dan zijn medeweggebruikers. Dat is het aardige van onderzoek; de resultaten staan of vallen bij de interpretatie van de feiten.

Toch blijft vooral die kwalificatie 'ongecompliceerde levensgenieter' nog lang hangen.

Ik denk namelijk dat de Stichting Nederland Schoon eigenlijk bedoelt dat de gemiddelde BMW-rijder een proleet is.

Dat lijkt me op zijn zachtst gezegd een aanmatigend standpunt.

Ik ken ontzettend nare BMW-rijders. Niet persoonlijk, maar ik heb ze wel eens in mijn binnenspiegel, vooral 's avonds. Bumperklevende xenonflitsers zijn het, die ik met enige regelmaat hel en verdoemenis toewens. Maar ik ken ook ontzettend aardige, beschaafde BMW-rijders. Ze rijden in verduiveld foute, onzinnig zwaar gemotoriseerde 740's. Toch houden ze zich in grote lijnen aan de verkeersregels, gooien ze nooit peuken uit het raam en delen ze mijn diepe afkeer van de bumperklever. Het zijn liefhebbers, die gewoon graag de mooiste achtcilinder van de wereld horen grommen.

En wie ís die BMW-rijder helemaal? Er is een tijd geweest waarin je nog kon spreken van de typische BMW-, Citroën-, of Volvoklant. Je ziet ze nog wel: pijprokende Volvo-dierenartsen, Jort Kelder-achtigen in BMW's, PvdA-wethouders in een Citroën C5. Helaas zie je in diezelfde C5 ook voormalige BMW-bestuurders die qua lease-auto helaas een tandje lager moesten zingen, en Volvo's met Mercedes-rijders aan het stuur. Ook de Nederlandse automobilistenpopulatie ontzuilt in hoog tempo. Geen cliché, of het gaat vroeger of later onderuit. Behalve bij de Stichting Nederland Schoon. Die haalt nog steeds verstofte vooroordelen uit de mottenballen. En ze halen allemaal de krant. Omdat er zelden nieuws is.

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.