AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
De beste bestelbusjes
Onze Europese vrienden van the European Federation for Transport and Environment (T&E) zijn hard bezig om de Brusselse heren ertoe te bewegen CO2-limieten voor bestewagens in te voeren. Afgelopen december zijn de baanbrekende CO2-limieten voor personenauto's afgehamerd, en nu is het ook de beurt aan andere soorten voertuigen.
Natuurlijk is oompje auto-industrie zich flink aan het opwinden over deze aanstaande wet, die uiteraard wederom het Einde der Tijden voor hun business zal betekenen.Terwijl ze moord en brand te schreeuwen, zijn ze ook leuke rookgordijntjes aan het optrekken. Zo moet de grens tussen een bestelbus en een normale auto vervaagd worden. Waarom? Omdat bestelwagens groter, zwaarder, en dus slurpender zijn, en daarom waarschijnlijk (belachelijk) veel ruimere CO2-normen opgelegd zullen krijgen. Oompje auto-industrie, al zo zielig omdat ze ineens veel geld moeten investeren in zuinige technologie die al jarenlang op de plank ligt, probeert op die manier ruimte te scheppen om haar grootste en dikste personenauto's voortaan als bestelbus te mogen aanmerken.
Door de ergste slurpers onder de doelstelling van personenauto's weg te halen, wordt de gemiddelde CO2-prestatie van gewone auto's ineens een stuk beter.
Tegelijk zijn ze natuurlijk ook hard bezig om de aanstaande CO2-doelstelling voor bestelauto's flink te verruimen en uit te stellen. Alles om maar zo min mogelijk extra te hoeven investeren.
Tegelijk zijn ze natuurlijk ook hard bezig om de aanstaande CO2-doelstelling voor bestelauto's flink te verruimen en uit te stellen. Alles om maar zo min mogelijk extra te hoeven investeren.
Dit hele lobbycircus in Brussel zal nog wel even voortduren, dus het laatste woord is er nog lang niet over gezegd.
Intussen gaat uw blogger mogelijk binnenkort verhuizen. Aangezien er waarschijnlijk ook flink verbouwd moet gaan worden, wordt het misschien eens tijd voor een eerste auto: een busje. Zeg maar à la Volkswagen Transporter. Waar heb ik 'm voor nodig: verhuizen, veel bouwmateriaal kunnen vervoeren, en daarna wil ik er nog een keer een goeiese kampeervakantie mee kunnen doen met een matras achterin. Vervolgens gaat ie de deur weer uit.
Komt u maar, beste lezers, ik ben een volledige nitwit wat betreft auto kopen. Al helemaal met busjes: waar moet ik op letten? Welke is het zuinigst? De Top10 bestelwagens van Natuur en Milieu is voorlopig nog niet klaar, dus in de tussentijd is alle hulp welkom!
Of heb je d'r zelf nog eentje in de aanbieding? Chocoladereep voor degene met de gouden tip!
Plaats een reactie