De autospotter-hemel

TVR Tuscan in Londen

Het is gek hoe een bijzondere auto kan doodslaan als er te veel van zijn. Eén Ferrari is bijzonder, honderd Ferrari's zijn een statistiek, om een historische quote wat te verbouwen. Neem de E46 BMW M3 CSL. Als je die ziet rijden in Nederland draai je toch een keer extra je hoofd, want zoveel zijn er niet gemaakt. Maar als je in de buurt bent van de Nordschleife, zie je hem net zoveel als een Golf GTI in Amsterdam. Toen ik in de zomer van 2010 een dubbeltest deed met de BWM M3 en de Audi RS5 was onze M3 voorzien van het competition-pack, waardoor hij net weer even ietsje strakker was dan voorheen. Het was BMW's reactie op de RS5, al was dat niet eens nodig. De M3 won met overmacht. Het pakket was te herkennen aan de bijzondere wielen die je erbij kreeg, een beetje BMW oude stijl.

Toen het werk erop zat, besloot ik vanaf de zuidelijke Eifel binnendoor terug te rijden met de M3. Meteen even langs de Nordschleife om te buurten, want die sfeer is uniek. Men was net bezig met trainen voor een lange afstandsrace, dus er was veel te doen. Ik stopte bij het bekende tankstation tussen de A1 en Nürburg en zag naast mij een Luxemburger met exact dezelfde E92 M3. Zelfde kleur, gloednieuw, eveneens met competition pack. Grijzend keken we elkaar aan. Verbaasd was ik niet eens, wat je rondom het beruchte circuit tegenkomt doet veel met een autohart. Kan het beter qua autospotten? MIsschien.

Ook goed is Hollywood, ontdekte ik afgelopen najaar. Waar het bij de Nordschleife logischerwijs qua sportiviteit uitblinkt, gaat het daar in de VS meer de luxueuze kant op. Binnen een paar uur zag ik een stuk of tien Ferrari's, een Maybach, stuk of dertig AMG's, een zelfde hoeveelheid Bentleys, tientallen Porsches, wat Phantoms en het hoogtepunt was een geparkeerde Veyron. Toch wel heftig.

Maar het kan dichter bij huis nog erger. Met een aantal vrienden bezocht ik een onlangs Londen. Wandelend naar het stadion van Chelsea - want dat was het doel van de reis - heb ik me lopen vergapen aan wat ik langs zag rijden. Nooit eerder zag ik zoveel unieks bij elkaar. Alhier daarom een opsomming van wat ik in 1,5 dag uiteindelijk ben tegengekomen zonder dat ik er ook maar een moment naar op zoek ben geweest. Veel modellen zag ik uiteraard (veel) vaker dan één keer, maar de aantallen laat ik even achterwege. Hetzelfde geldt voor verschillende generaties van hetzelfde model.

Oké, eens kijken: 911 Turbo, 911 GT3, 911 GT2, Cayenne Turbo S, Panamera Turbo S, Range Rover Supercharged, Audi RS3/RS4/RS5/RS6/S8/S6, R8 V8 & V10, SL65/63/55, S65, E55/63, C63, CLS63, CL63 & SLS AMG. Ferrari 360, F430, F430 Spider, 575, 458, California, 612, 456, 599, McLaren MP4 12C, SLR 722 Roadster, TVR Tuscan, Maybach 62S, Continental GTC GT & Flying Spur, Aston Martin DBS, DBS Volante, DB9, DB9 Volante, Vanquish, Vantage S, BMW 760Li, M3, M5, Maserati GranTurismo S. En oh ja, nog een Lamborghini Gallardo, al was dit Italiaanse merk zwaar ondervertegenwoordigd. Londen is de ultieme autospottershemel. Zijn al die bankiersbonussen toch nog ergens goed voor geweest.

Lezersreacties (38)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.