AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
De Audi van Porsche
56
Net op Autoweek.nl met gemengde gevoelens de rij-impressie van de nieuwe Cayenne Diesel bekeken. Hoewel zijn oordeel in grote lijnen positief is, proef ik bij collega De Bouvère dezelfde lauwheid die ik voelde toen ik hoorde dat hij echt zou komen. Ik verwijt Porsche niet dat het met een diesel komt. Wel dat het merk van die primeur geen event heeft weten te maken.
Elk nieuw Porsche-model en elke nieuwe modelvariant zouden statements van jewelste moeten zijn. De Cayenne was een mijlpaal. De Panamera is weliswaar niet de eerste vierdeurs coupe - het is de auto waar iedereen naar uitkijkt. Zo hoort het ook. Een Porsche is in de aanval. Met de diesel-Cayenne schiet Porsche in de verdediging.
In zijn soort is hij vast weer een meesterlijke auto. Maar hij komt via de achterdeur binnen, als een wat beschaamde concessie aan de tijdgeest. Een diesel, vooruit dan maar. Audi had nog wel een aardig zescilinderblokje liggen. Indachtig die vier ringen onder de kap klinkt de slogan 'different fuel same spirit' even gezocht als ongeloofwaardig. It's the economy, stupid!
Een Porsche Diesel had een nieuw ontwikkeld haus-eigen blok moeten zijn met minstens 300 pk en een CO2-uitstoot van 200g/km, een machine die uniek is in zijn genre. Dan was de eer gered, de eigenheid behouden. Dan waren we, net als vroeger, in de wolken geweest.
Benieuwd hoe de diesel het gaat doen. Mijn instinct zegt me dat hij slecht is voor het merkimago, zelfs als hij goed is voor de omzet.

Bas van Putten
Columnist/Schrijver
Bas van Putten is schrijver en columnist voor diverse kranten en tijdschriften. Zijn wortels liggen in de muziek, maar zijn hart gaat al jaren uit naar auto's.